Spring naar de content

Welke methodes gebruik jij om als onderneming te groeien?

Vrijwel iedere onderneming heeft groeiambities. Dit geldt in de eerste plaats natuurlijk voor beginnende ondernemers.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Ze moeten hun plek op de markt verwerven en klanten trekken en daar moeten ze veel aandacht aan besteden. Maar ook voor bedrijven die al een tijdje bestaan, is het handig om door te groeien. 

Misschien heb je nu nog wel trouwe klanten, maar na verloop van tijd kunnen die wegvallen en dan zit je plots met een probleem. Maar welke methodes kun je als ondernemer gebruiken om sneller te groeien?

Growth hacking

Je bent ongetwijfeld bekend met de reguliere marketingstrategieën. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, nieuwsbrieven en adverteren via sociale media of zoekmachines. Tegenwoordig is er ook een nieuwe variant van marketing en dit wordt growth hacking genoemd. 

Bij deze methode wordt er met data slimme trucs (hacks) bedacht om snel te groeien. Veel startups maken gebruik van growth hacking, maar ook bedrijven die al een tijdje actief zijn kunnen profiteren van de growth hacking diensten van Sprintsandsneakers.com.

Fysieke marketing

Je zou bijna denken dat fysieke marketing in deze tijd vrijwel niet meer voorkomt, maar dat is een misvatting. Veel bedrijven zien nog steeds de waarde van fysieke marketing in en dat is ook logisch want voor bedrijven in verschillende sectoren is het een bijzonder effectieve marketingmethode. 

Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die actief zijn in kleine gemeenten. Dan is het handig om een foldertje in het lokale buurthuis te leggen. Mensen nemen sneller iets op wanneer ze het fysiek in handen hebben. Maar ook flyers uitdelen of posters plakken werkt nog steeds erg goed. 

Sociale contacten

Als ondernemer is het belangrijk om je goed online te profileren, maar tegelijkertijd is het ook belangrijk om je aan de buitenwereld te tonen. In Nederland worden er met enige regelmaat leuke evenementen en beurzen voor ondernemers georganiseerd. 

Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijfsfeestjes waar je naartoe kunt gaan. Zeker voor mensen die sociaal zijn ingesteld, is het handig om vaak evenementen en beurzen te bezoeken. Je maakt dan snel nieuwe contacten en dat komt je onderneming ongetwijfeld ten goede. 

Mond-tot-mondreclame

Soms hoef je niet eens zelf reclame te maken, maar wordt dit voor je gedaan door andere klanten. Mensen zijn immers sociale dieren en als jij goede diensten verricht of hoogwaardige producten verkoopt, dan is de kans groot dat ze dit doorvertellen aan buren, familieleden en vrienden. Mond-tot-mondreclame is ideaal, omdat je er zelf niets voor hoeft te doen. Deze marketingmethode is vooral effectief in kleine omgevingen waarin mensen veel met elkaar omgaan. 

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

In grote steden zijn mensen wat individualistischer ingesteld, maar tegelijkertijd wil dat niet zeggen dat deze marketingmethode daar niet effectief is. Ook in steden heb je immers verenigingen en andere plaatsen waar mensen bij elkaar komen.