Spring naar de content
bron: anp

De crisis van de roman

De literaire fictie zit in het nauw. De slechte resultaten van uitgeverij De Bezige Bij leggen een onderliggend probleem bloot. Groot, groter, grootst is in volatiele tijden geen passend bedrijfsmodel meer. Een terugblik op 2023, plus de uitreiking van de Frits.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Thomas van den Bergh

Terwijl ik de vijf woorden optik die boven dit artikel staan, vraag ik me af hoe vaak er al gesproken is van ‘de crisis van de roman’. Het doodverklaren van de roman is op zichzelf een essayistisch subgenre geworden. Louis Couperus voorspelde begin twintigste eeuw al dat er ‘binnen een eeuw geen romans meer zullen worden geschreven’. En in 2011 betoogde Bas Heijne in zijn essay Echt zien dat de beeldcultuur het pleit definitief had gewonnen van de literaire cultuur.

Dergelijke apocalyptische uitspraken zijn steeds ingehaald door de tijd. Mensen blijven behoefte hebben aan het vertellen van verhalen, aan het prikkelen van de verbeelding en aan de vlucht uit de kille en kale werkelijkheid die literatuur kan bieden. Natuurlijk heeft de roman wat dit betreft enorm veel concurrentie gekregen. Ook series op Netflix, filmpjes in je Instagram-reel en games op de Playstation geven kortstondig toegang tot parallelle universums. Maar wegzinken in een boek is, ook voor jongere generaties, nog altijd een aanlokkelijke bezigheid – zie de populariteit van een fenomeen als Booktok, het TikTok-kanaal waarop young adults elkaar titels aanraden.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap