Varkensgriep = mediahype

Het is nu officieel: de varkensgriep is een mediahype. Zegt namelijk dé deskundige op het gebied van mediahypes, Peter Vasterman. “De media hebben een sterke voorliefde voor exotische risico’s met een zekere horrorfactor.”

Het nieuws dat Mexico het ‘bewezen’ dodental inmiddels naar beneden heeft bijgesteld tot zeven, had hem nog niet eens bereikt, maar proves his point, stelt Vasterman (UvA) desgevraagd. “De media proberen nieuws te máken. Gisteren had EenVandaag een reportage uit Benidorm, omdat in Spanje één persoon met varkensgriep in het ziekenhuis ligt. Zoiets noem ik de verontrusting opkloppen. Maar helaas voor EenVandaag maakten de Nederlanders en Benidorm zich nog weinig zorgen.” Zo’n Nieuw Gevaar vinden de media veel fascinerender dan ‘gewone’ gevaren die veel meer slachtoffers eisen, zoals malaria. Daar wordt dan ook totaal geen aandacht aan besteed, constateert Vasterman. “Okee, een verschil is wel dat de varkensgriep van mens tot mens overdraagbaar is. Maar hoeveel slachtoffers zijn er tot dusver nou helemaal gevallen? Al die cameraploegen op Schiphol vind ik regelrechte onzin.” Hoeveel doden moeten er vallen alvorens die cameraploegen van Vasterman wél naar Schiphol mogen afreizen? “Je moet gaan als er echt mensen doodziek uit Mexico terugkomen. Wereldwijd worden nu maatregelen getroffen om dat te voorkomen. De media interpreteren dat als een bevestiging dat er iets verschrikkelijks aan de hand is. Ik vind die maatregelen juist zeer geruststellend.”

boudewijn geels