Wie valt er over de kilometerheffing?

Camiel Eurlings, de ANWB en ‘De Telegraaf’ voeren oorlog over de kilometerheffing en laten de discussie totaal uit de hand lopen. Nederland ljkt (auto)gek geworden.

Vanwaar dan toch al dat recente Hollandse autorumoer? In het geval van Spyker en Saab is de verklaring simpel: in een tijdvak waarin tal van Nederlandse ondernemingen (KLM, Stork, Vendex/KBB, Numico, PCM, et cetera) deels of helemaal in buitenlandse handen zijn gevallen, spreekt het nu eenmaal tot de verbeelding als ook eens het omgekeerde gebeurt. Laten we het maar ons Oranjegevoel noemen.

In het geval van de kilometerheffing lijkt er echter iets heel anders aan de hand. Nuchter beschouwd gaat het om een plan dat bedoeld is om de financiële lasten van mobiliteit te verschuiven van autobezit naar autogebruik. Een nieuw principe is dat niet, want de al veel langer bestaande brandstofaccijnzen hebben in de praktijk een soortgelijk effect: hoe meer iemand rijdt, hoe meer accijns er bij de pomp wordt betaald. Dat de kwestie van de kilometerheffing niettemin zo’n explosief karakter heeft gekregen, komt hoofdzakelijk door de bemoeienissen van drie partijen die het dossier hebben getransformeerd tot een kwestie die direct of indirect met hun eigen bestaansrecht te maken heeft.

Lees het hele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Roelof Bouwman