Oud-medialen spugen op oude media

Rare jongens, die Belgen. De Vlaamse omroepen VRT, VMMa en SBS Belgium vinden namelijk dat er echt iets gedaan moet worden aan al die digitale televisie. “Het wordt veel te makkelijk om programma’s op te nemen. Zo maken ze ons product kapot.”

Het is ook heel vervelend. Honderden mensen steken tegenwoordig vergeefse moeite in al die prachtige reclameboodschappen die niemand wil zien. Met een druk op het kastje onder de tv worden alle favoriete programma’s tegenwoordig opgenomen, zodat naderhand alle reclame voor maandverband en Coca Cola zonder moeite doorgespoeld kunnen worden. Verschrikkelijk handig, en wel zo praktisch.

Maar niet als het aan de Belgische omroepen ligt. “Mensen kijken tegenwoordig naar programma’s en niet naar zenders,” aldus een brief die is ondertekend door CEO’s van de drie omroepen. “Ons product is een televisieavond, geen losse programma’s. Als mensen alleen losse shows gaan opnemen en afspelen maken ze ons businessmodel kapot.”

Mensen kijken namelijk geen reclameblokken meer en dat is niet helemaal de bedoeling. Ook de diensten van de omroepen waarin programma’s kunnen worden aangekocht, blijft door de Belgen zo goed als onaangeroerd. “Je kunt tegenwoordig zelfs al vanaf je werk je recorder programmeren! De aanbieders doen alles om het live-tv-kijken te dwarsbomen. Dat kan niet langer,” zo staat in de bange brief te lezen. Als het aan de Belgen ligt, wordt het dus gewoon weer ouderwets reclame kijken.

bouke sonnega