Leven
153 seconden leestijd

De HEMA-hoofddoek is een politiek statement

De kopvoddentaks ligt nog vers in het geheugen, maar bij HEMA zijn ze gewoon aan het assortiment toegevoegd. In twee varianten zelfs: ‘traditioneel’ en ‘makkelijk’. Die laatste is geïntroduceerd ‘omdat het omdoen van een hoofddoek een tijdrovend klusje kan zijn’. Voor een echt HEMA-prijsje kunt u er een aanschaffen, vanaf 10 euro kunt u hoofdhaarbedekt de straat over.

Chapeau HEMA dus. Dergelijke kleine veranderingen in het straatbeeld kunnen meer doen dan jarenlange politieke discussies. HEMA bepaalt waar we staan in het debat. Het verkopen van speciale producten met het suikerfeest hebben ook stilaan hun intrede gedaan en nu is er de acceptatie van de hoofddoek.

El Hema
De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, beter bekend als HEMA, staat al langer bekend om haar uitgebreide assortiment. Toen ik hoorde dat de hoofddoek daaraan was toegevoegd moest ik meteen aan de tentoonstelling El Hema van Mediamatic denken die ik in 2007 bezocht.

Hierin was een denkbeeldige Arabische Hema gemaakt, compleet met Halal rookworsten, Arabische chocoladeletters, kamelenmelk en ga zo maar door. Het was fascinerend om te zien hoe zoiets Hollands zo getransformeerd kon worden. Het was kunst, maar vooral ook heel tastbaar.

Op kunstige manier was de angst van sommige onzer landsbewoners dat ‘de moslims’ ons land overnemen uitgebeeld. Het succes van de tentoonstelling, die een gemêleerd publiek trok, lag nu ook juist in dat politieke aspect: de HEMA is Holland en daar moet je met je poten van afblijven. Dat de Arabische chocoladeletter drie jaar later al in de HEMA te koop zou zijn, kon toen nog niet worden bevroed.

Taboedoorbrekend
Het getuigt niet alleen van een prima handelsgeest dat HEMA hoofddoeken in het assortiment opneemt, het is ook taboedoorbrekend. Niets is Hollandser dan de HEMA, dus als een product bij de HEMA terechtkomt kun je ervan uitgaan dat het gemeengoed en algemeen geaccepteerd is.

In België is de hoofddoek nog taboe

Ondanks dat de ‘kopvoddentaks’ nog vers in het geheugen ligt, maakt de HEMA een politiek statement door te stellen dat het nu echt wel kan, die verkoop van hoofddoekjes. En dat ze niet ergens achteraf hoeven te worden opgehangen, maar gewoon in het wandelpad kunnen.

Dubbele moraal
Het is dan ook verdomde jammer dat HEMA er zelf een dubbele moraal op nahoudt. Vorig jaar werd er in België namelijk nog een vrouw ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg (wat in Nederland geen probleem is). Uiteindelijk bood HEMA haar een baan aan waarbij ze haar hoofddoek wel op mocht houden: in het magazijn. Waar ze geen contact had met klanten. Leuk zo’n politiek statement, maar dan ook echt doorpakken HEMA en geen compromissen meer.


Edwin van Sas

Streek na een studie politicologie en journalistiek neer als redacteur bij HP/De Tijd. Bestierde vanaf 2013 de website, bevolkte van begin 2014 tot maart 2015 de hoofdredactie met Tom Kellerhuis. Heeft die plek verlaten om aan een technologiestartup te werken en schrijft daarnaast op freelancebasis.

Lees ook
Meer artikelen