KPN doet het slecht. En heel goed

Maandag maakte het aandeel KPN in Amsterdam een beweging van ruim 16 procent. Het sloot bijna 13 procent hoger nadat het eerder op de dag zo’n 3 procent lager stond.

Er had best nog meer daling in kunnen zitten want de vandaag gepubliceerde cijfers zijn niet goed. De omzet liep flink terug en dat kan niemand verwonderen want het is de trend in heel telecomland. Wat wij nog met een telefoon doen vormt steeds minder omzet voor de aanbieder. Omdat het leveren van telecom- en Internetdiensten iets is dat gepaard gaat met hoge vaste kosten en investeringen levert elke nieuwe klant direct meer dekking voor die kosten op en het omgekeerde is ook waar. Het verlies van klanten leidt nauwelijks tot een aanpassing van de kosten.

Er woedt een enorme en keiharde strijd om de klant. Kortingen en nieuwe diensten moeten het doen en inmiddels lijkt KPN daar succesvol in te worden met zijn uitrol, als eerste aanbieder, van 4G en totaalpakketten. Uitdager Ziggo bijvoorbeeld, begint de pijn steeds meer te voelen.

In mijn portefeuille was KPN het enige fonds waarop ik in 4,5 jaar verlies leed maar inmiddels loop ik dat verlies hard in, uitsluitend met Call- en Put-opties. Het bericht dat er nu dan eindelijk de onvermijdelijke ‘deal’ in Duitsland komt, is heel goed nieuws. Ook bij de oosterburen is het een zeer competitieve markt en zijn miljardeninvesteringen noodzakelijk. De deal met Telefonica maakt dat KPN daar in elk geval geen geld meer in hoeft te steken, er komt zelfs zo’n vijf miljard harde cash de Nederlandse kant op. Met dat geld kan KPN, dat dan vanaf nu zelfstandig eigenlijk alleen nog maar de Nederlandse markt bedient, flinke klappen uitdelen aan concurrenten die niet over zulke diepe zakken beschikken.