Red Bull maakt uw kind druk, en meer suikermythes

Suiker is een bijzonder goedje. We zijn er dol op en dat heeft zo zijn nadelen. Ongemerkt happen we er ongeveer een kilo per week van weg. Maar hoe slecht is het nu echt? Aan suiker kleven veel mythes. Zo zouden kinderen er druk van worden en zou geraffineerde suiker slechter zijn dan fruitsuiker. Maar beide beweringen kloppen totaal niet.

Aan het begin van het nieuwe schooljaar kijk ik altijd uit naar het eerste hoofdstuk van de tweede klas: voeding. Vooral naar de discussie die ontstaat na het stellen van de volgende vraag: “Wie mag van zijn ouders niet te veel suiker eten en waarom niet?” Het is geen uitzondering dat meer dan de helft van de leerlingen de vinger opsteekt om in koor te roepen: “Want daar worden wij druk van.” Arme kinders. En arme ouders. Arme ouders die zichzelf keer op keer gek laten maken door allerlei modetrends en nietszeggende nieuwsberichten geschreven door suiker- en detoxexperts die als één grote blatende kudde achter elkaar aanlopen en onzin verkopen. Veel onzin.

Stuiteren na een bord macaroni
Van suiker worden kinderen niet druk. Van suiker krijg je energie doordat het de voornaamste brandstof is van ons lichaam. Maar van méér suiker gaan kinderen niet harder stuiteren. Een volgetankte auto rijdt ook niet harder dan een half vol getankte auto. Ze houden het alleen wat langer uit. Twintig procent van alle opgenomen suikers worden verbrand door onze hersenen. En na het eten van een portie suiker wordt dit echt niet opeens meer. Gelukkig maar. Anders zouden we massaal gaan stuiteren na het eten van een bord macaroni, want daar zitten veel meer suikers in dan in zo’n blikje Red Bull. Maar de anti-suikermoeders zijn volhardend. Net als de mythes over geraffineerde suikers.

Hoe zit het dan met natuurlijke suikers en geraffineerde suikers? Er bestaan geen onnatuurlijke suikers. Geraffineerde suiker is suiker die is gewassen, waardoor je mooie, heldere kristallen krijgt. Veel mensen denken dat natuurlijke suikers uit vruchten beter zijn dan al die toegevoegde suikers in ons voedsel. Dat is onzin. Sinaasappelsap bevat net zo veel suiker (en zuur) als cola en je wordt er net zo dik van. Toch blijkt meer en meer dat de ene suiker wel degelijk ongezonder is dan de andere. Vooral fruitsuiker, oftewel fructose, is een kwaaie.

Nooit meer bijenspuug 
Veelvuldig gebruik van fructose kan leiden tot obesitas, diabetes en hartproblemen en je krijgt er honger van. Gelukkig bevatten de meeste vruchten er niet veel van. Toch is het oppassen, want veel van ons voedsel wordt tegenwoordig gezoet met ‘glucose-fructosestroop’, ook bekend als high-fructose corn syrup. Wat dan weer wordt gepromoot als een natuurlijke suiker, lekker onduidelijk dus. Een van de rijkste bronnen van fructose is trouwens honing. Nooit meer bijenspuug eten dan? Welnee, eet gezond, gevarieerd en met mate, maar laat je vooral niet gek maken door alle voedselhypes. En door bezorgde moeders.