Popcorn eten maakt je immuun voor reclame

Wat hoort er meer bij een bioscoopbezoek dan popcorn eten? Toch zou het binnenkort wel eens gedaan kunnen zijn met de traditiegetrouwe verkoop van popcorn in bioscopen (en dan gaan ze dus op filmhuizen lijken). Want, zo blijkt uit Duits onderzoek, als mensen op iets kauwen zijn ze minder ontvankelijk voor reclame.

In de Britse krant The Guardian zegt onderzoeker Sascha Topolinski van de Universiteit van Keulen dat hij denkt dat zijn onderzoek er mogelijk toe zal leiden dat er in de toekomst helemaal geen popcorn en andere zoetigheden verkocht zullen worden in bioscopen, omdat het de marketingstrategie van filmdistributeurs zou ondermijnen. Topolinski doelt daarmee op de resultaten van zijn onderzoek: hij bewees onlangs dat mensen die ergens op kauwen veel minder vatbaar zijn voor reclameboodschappen dan mensen die dat niet doen.

Onbewust oefenen
Volgens de onderzoeker werkt dat zo: wanneer we naar reclames kijken bootsen onze lippen en tong automatisch de uitspraak van een merknaam die we voor het eerst horen na. En iedere keer als we die naam weer horen of lezen ‘oefent’ onze mond onbewust de uitspraak er van. Op die manier krijgt zo’n merknaam langzaam maar zeker een plekje in onze hersenen.

Dat proces is volgens de Keulse onderzoekers dus tegen te gaan door te kauwen. Dan is de mond tenslotte met iets anders bezig dan woorden nabootsen.

Beter geen suikerklontje
Voor het onderzoek werd aan 96 proefpersonen gevraagd naar een bioscoopfilm te kijken die voorafgegaan werd door wat reclames. De helft van de proefpersonen kreeg gratis popcorn aangeboden, de andere helft kreeg een suikerklontje, dat direct uit elkaar viel zodra het opgegeten werd. De proefpersonen die een suikerklontje hadden gekregen bleken na de film positief te reageren op de merken die ze in de reclame te zien gekregen hadden. De proefpersonen die popcorn hadden gegeten bleken de merken nauwelijks nog te kennen.

Of een ouderwets potje tongen -toch een minstens net zo grote traditie als popcorn eten- in de bioscoop ook werkt tegen reclame is niet onderzocht, helaas.