Onthullend: ’s werelds snelst verkopende passagiersvliegtuig is compleet onveilig

De Boeing 787 Dreamliner, het nieuwste toestel van de grote Amerikaanse vliegtuigbouwer, verkoopt ongekend goed. De kolossale kist is zuinig, minder vervuilend dan zijn vergelijkbare vliegtuigen, en het elegante interieur is van alle moderne gemakken voorzien. Kopen dus, dachten vliegmaatschappijen wereldwijd. Maar de Dreamliner is een boze droom, blijkt uit een onthullende documentaire van Al Jazeera.

In mei van dit jaar kwamen problemen met de accu’s van de Boeing 787 naar buiten, maar de van zelfvertrouwen blakende fabrikant beweert dat die inmiddels zijn opgelost. Ook president Obama heeft zich laaiend enthousiast over de Dreamliner uitgelaten, en de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA heeft het vliegtuig compleet veilig verklaard. Maar volgens Al Jazeera is dat compleet onterecht.

Brandgevaar
Journalisten van Al Jazeera infiltreerden in de fabriek waar de Dreamliner wordt geassembleerd en deden de ene schokkende ontdekking na de ander. Zo bleken de problemen met de accu’s van het vliegtuig, die om onduidelijke redenen zomaar in brand kunnen vliegen, helemaal niet opgelost. Boeing heeft een stalen behuizing om de accu aangebracht die de veiligheid van zijn passagiers zou moeten waarborgen, maar dat is een provisorische oplossing die lang niet afdoende is. Technici diehet waagden om te protesteren. werden door vliegtuigfabrikant zonder pardon op straat gezet.

I was flippin’ burgers
Kennelijk bekommert Boeing zich meer om zijn winstcijfers dan om de veiligheid van passagiers en luchtvaartpersoneel. Die indruk wordt bevestigd door de werknemers die in de documentaire aan het woord komen. In plaats van hoogopgeleide mensen zijn het voormalige hamburgerbakkers die in de Boeing-fabriek in South Carolina de ongelooflijk complexe machinerie die een vliegtuig is in elkaar zetten. Soms verkeren onder invloed van drugs (cocaïne- en wietgebruik onder werktijd is niet uitzonderlijk), en iedereen staat onder zware tijdsdruk. Geen wonder dat er slecht werk wordt geleverd. Maar Boeing zal het een zorg zijn, als de boel maar op tijd klaar is.

Voordat een confronterend interview met Boeing-topman Larry Loftis door een zenuwachtig communicatiepoppetje haastig wordt afgebroken, wil hij nog wel dit kwijt: “Ik heb het volste vertrouwen in de kwaliteit van ons personeel in South Carolina.” Dat de eigen medewerkers voor geen goud in het door henzelf in elkaar gezette vliegtuig zou stappen, zegt meer dan de pr-praat van een hotemetoot die mijlenver van het productieproces verwijderd is.

In Nederland vliegt Arkefly al met de Boeing 787 Dreamliner, voornamelijk op bestemmingen in de Nederlandse Antillen. Ook de KLM zal het vliegtuig volgend jaar in gebruik nemen. Fijne reis!