Inwoners Mussel: schaamte voor ‘geile’ boer Geert verdringt vermaak

De strapatsen van boer Geert in het programma Boer zoekt Vrouw blijven allesbehalve onbesproken. Het merendeel van de Nederlanders vermaakt zich er vooral mee, maar er zijn ook mensen die zich schamen voor Geert. Zijn streekgenoten zijn verdeeld over zijn optreden.

In Dagblad van Het Noorden doen inwoners van het Groningse dorp Mussel een boekje open over Geert, die in het programma nogal wat vrouwonvriendelijkheden tentoonspreidt en wel erg handtastelijk oogt. Het vermaak om Geert maakt zodoende plaats voor gêne. “Ik durf in het land niet meer te zeggen dat ik uit Mussel kom”, vertelt een dorpsgenoot aan de krant.

Geert speelde de hoofdrol in een nu al legendarische Lucky TV-aflevering. Afgelopen zondag hield hij de gemoederen bezig met uitspraken als ‘vroeger stonden de puntjes, nu hangen ze’, en zijn zoen met één van de deelneemsters en zijn handtastelijke gedrag. De benaming ‘Geile Geert’ was al snel geboren.

De bewoners van Mussel, een klein en gereformeerd dorp waarin iedereen elkaar kent, vertellen in de krant dat hij vele vrouwen het hof maakte de afgelopen jaren. Ook de roddelbladen en SBS Shownieuws reisden af naar zijn boerderij om de boer eens aan de tand te voelen over zijn gedrag en de reacties die het oplevert bij de kijkers.

Een aantal van zijn dorpsgenoten vindt het maar niets, de manier waarop Geert zich manifesteert. “Voor de naam van het Noorden is dit niet goed. We worden weer weggezet als onnozele noorderlingen. Maar ja, da’s televisie hè. Geert moet meer afstand van de vrouwen nemen en meer respect voor ze tonen.”

Weer een ander vindt dat Geert omgaat met vrouwen zoals hij ook met zijn vee omgaat. “Hij is grappig, tegen het overdrevene aan,” vertelt een dorpsgenoot. “Ik heb wel eens eind met hem opgelopen. Toen hadden we een goed gesprek over de kerk.” Maar op televisie ziet hij een andere Geert. “Dan zit er wel wat meer show in. Zo met vrouwen omgaan, dat is te gek. Hij moet meer afstand houden, meer respect tonen voor de vrouwen.”

De regionale krant sprak ook met Karel Jan Alsem, lector marketing aan de Hanzehogeschool Groningen. Of de provincie gebaat is in marketingtechnisch opzicht vindt hij moeilijk te zeggen. “Een sterk merk heeft twee dingen nodig. Een hoge naamsbekendheid en een goede associatie van het imago. Scoor je op beide hoog, dan heb je een sterk merk. Dankzij boer Geert wordt de aandacht voor Groningen ontegenzeggelijk groter. Dat is positief. Het cruciale punt is de vraag of zijn imago daar ook aan bijdraagt. Ik ben bang dat de associaties die hij oproept niet bijdraagt aan een positief gevoel voor de provincie. Ik denk ook niet dat de overheid en Marketing Groningen geassocieerd willen worden met beeld van ‘geile Geert’.”