Spring naar de content

SAIL Amsterdam: wat u niet mag missen

Woensdag is het weer zover. Dan strijkt een van de grootste zeilbotenevenementen van Europa weer neer in Amsterdam. Het is de negende editie van het vijfjaarlijkse mega-evenement van de SAIL – in 1975 voor het eerst georganiseerd ter ere van het 700-jarig bestaan van Amsterdam.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Ondertussen is SAIL Amsterdam uitgegroeid tot een gigantisch publieksevenement, met maar liefst anderhalf miljoen bezoekers tijdens haar laatste editie, in 2010. Het spektakel vindt plaats van 19 tot en met 23 augustus. Iedere SAIL-dag wordt traditiegetrouw afgesloten met een vuurwerkshow boven het IJ, die met helder weer vanuit de hele stad gadegeslagen kan worden.

Op iedere dag van het evenement vindt de spectaculaire parade van de zogenoemde tall ships (schepen met hoge masten) plaats. Ook deze editie varen er weer een aantal pareltjes aan het oog voorbij, maar niet alle schepen hebben een even schoon verleden.

2014-03-18 00:00:00 epa04133557 A handout picture dated on 18 March 2014 and provided by Chilean Army on 20 March 2014 shows the Chilean training ship 'Esmeralda' as it passes by Cabo de Hornos, Chile, during the regatta 'Velas Latinoamerica 2014'. Training ships from Chile, Colombia, Ecuador, Brazil, Venezuela and Argentina participate in the event that travels 12,000 nautic miles along the Latin American coasts during 134 days.  EPA/ERWIN GUTIERREZ / CHILEAN NAVY HANDOUT  HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES/NO ARCHIVES
De Esmeralda                                           Foto: ANP

De schepen
Zo was er de afgelopen week consternatie over de deelname van de Chileense viermaster Esmeralda. Het schip zou tijdens het fascistische bewind van Augusto Pinochet gebruikt zijn om politieke tegenstanders op gevangen te zetten, te martelen en te laten verdwijnen. Het voormalig gevangenenschip heeft natuurlijk een veel langere geschiedenis, en het is natuurlijk geen reden om dit schip daarom niet mee te laten varen. Wat wel opvallend is, is dat de website van SAIL Amsterdam zwijgt over deze cruciale tijd.

Verder is er tijdens deze varende parade een aantal schepen te bewonderen die een flinke rol hebben gespeeld in de wereldgeschiedenis. De oudsten zijn veelal replica’s, maar daarom niet minder spectaculair. Zo vaart er een replica van de Spaanse Nao Victoria mee, het eerste schip dat erin slaagde de wereld rond te varen, tussen 1519 en 1522.

De Halve Maen Foto: ANP
De Halve Maen                                                 Foto: ANP

Als het ware rechtstreeks uit onze eigen Gouden Eeuw gezeild komt de Halve Maen, het schip waarmee Henry Hudson  in 1609 de oostkust van Amerika verkende. Leuk feitje: het schip is in 1989 gebouwd in opdracht van de Amerikaanse dr. Andrew Hendricks, een directe nazaat van de vroege Nederlandse kolonisten. Het schip zal de komende vijf jaar overigens aan onze kant van de oceaan aanleggen, in de vroegere VOC-stad Hoorn.

Nog verder terug in de geschiedenis, richting de late Middeleeuwen gaat de Kamper Kogge. Zeker in vergelijking met de andere schepen valt deze schuit met zijn ‘slechts’ 22 meter lengte misschien wat in het niet. Echter waren het schepen van dit type die destijds de – letterlijk – drijvende kracht achter de bloeiende handel in Noord-Europa (tussen de zogenoemde Hanzesteden en veel verder) vormden. Een vermelding is daarom wel op zijn plaats.

De Kamper Kogge Foto: ANP
De Kamper Kogge Foto: ANP
De Götheborg Foto: ANP
De Götheborg Foto: ANP

Andere historische pracht is te zien in de vorm van de spectaculaire Zweedse Götheborg (het grootste zeilschip ter wereld) en de Franse Etoile du Roy. Hoewel de SAIL-deelnemers uiteraard hun status als zeilboot zoveel mogelijk eer aandoen en zoveel mogelijk met gehesen zeilen te zien zijn, is het overgrote deel ook uitgerust met een motor. Uitzondering op deze regel is de Tres Hombres uit Sierra Leone, deze boot beschikt niet over een hulpmotor en moet dus alles op windkracht doen.

Dit was slechts een kleine selectie uit het varend schoon dat voorbij zal komen. In totaal varen er 44 schepen mee met de dagelijkse Tall Ships-parade. Daarnaast doet ook de Koninklijke Marine een duit in het maritieme zakje. Het thema van SAIL 2015 luidt: ‘Van gouden verleden naar gouden toekomst.‘ Vandaar dat er tussen de historische tallships ook hypermoderne marineschepen zullen varen, hetgeen zeker niet minder spectaculair zal zijn.

Mocht u overigens zelf beschikken over een boot(je) op of nabij de Amsterdamse grachten, dan kunt u ook zelf meevaren. Bereidt u wel voor op een grote drukte op de grachten. Voor informatie over meevaren en alle overige activiteiten tijdens dit mega-evenement klikt u hier.

Onderwerpen