Een mooie eerste, natte stap in galerieland (***)

Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: de opening van de dertiende editie van kunstbeurs Realisme in Amsterdam.

Kunstenares Danielle van Zadelhoff & galeriehouder Jeroen van Amerongen
Kunstenares Danielle van Zadelhoff & galeriehouder Jeroen van Amerongen

We kunnen het niet laten, dus openen we met onze grootste teleurstelling van het evenement. Dan hebben we dat ook maar gehad. Wij hoopten u te verblijden met een mooi kiekje van twee van de prominentste gasten van de opening, maar moeten u en onszelf teleurstellen. De godfather van de Nederlandse museumindustrie Wim Pijbes (directeur Rijksmuseum) en voormalig woekerpolishandelaar én kunstliefhebber Dirk Scheringa wensten zich niet te laten fotograferen.

Ondanks wat cameraschuwe gasten is de kunstbeurs, die uitsluitend is gewijd aan hedendaagse figuratieve en realistische kunst, een succes te noemen. De Passenger Terminal Amsterdam (u weet wel, van de cruiseschepen) is met zijn drie etages het decor voor deze vier dagen durende kunstvertoning. Maar liefst 30 galerieën uit binnen- en buitenland vertoonden hun crème de la crème op het gebied van hedendaagse expressie.

Lach eens naar het vogeltje: Kunstenaar Peter Zwaan & galeriehouder Peter Koopmans voor de mensenhuid kanarie
Lach eens naar het vogeltje: Kunstenaar Peter Zwaan & galeriehouder Peter Koopmans voor de mensenhuid kanarie

Natte plaat
Om de drie stands is er hap en nat, ook kan men zich laten vereeuwigen op een zogeheten ‘natte plaat’. In de ruimte van 99 uitgevers/publishers (stand 5) kunnen er elke dag drie portretten worden gemaakt met de uit 1851 daterende collodiumtechniek. Een kleverige lichtgevoelige vloeistof wordt op een plaat gegoten en daarna direct gebruikt om een foto te maken. Hetgeen resulteert in een zwart-witte, gedetailleerde en indringende foto.

Over hedendaagse en realistische kunst gesproken. Hedendaagser en realistischer kan haast niet. Het is eigenlijk een soort photobooth de luxe, laten we hopen voor stand 5 dat de bezoekers van Realisme minder cameraschuw zijn dan eerder aangehaalde Wim en Dirk.

Eindoordeel
Door de drie etages van de PTA heeft de beurs een speciaal karakter. Het publiek varieert van jong tot oud en de prijzen van de werken zijn ook voor jong en oud. Men weet dat druivenvocht de creatieve kijk bevordert, en daar is dan ook voldoende van. Een mooie beurs als eerste stap in galerieland.

tompoes3
leisure and pleasure:(directeur PTA) Rene Kouwenberg, (Hermitage) Nelleke van den Bosch, (voormalig Gert-Jan Dröge) camera man Martin Mulder & (PTA) Dick de Graaff Vlnr.
Leisure and pleasure: Rene Kouwenberg (directeur PTA) , Nelleke van den Bosch (Hermitage), voormalig cameraman (van wijlen Gert-Jan Dröge) Martin Mulder & Dick de Graaff (PTA).