75 jaar na oprichting blijft ‘verzetskrant’ Het Parool strijden

Morgen, 10 februari, is het exact 75 jaar geleden dat de eerste editie van Het Parool verscheen. De Amsterdamse krant begon als illegale verzetsbode in 1941. Na de oorlog bleef Het Parool bestaan, vandaag de dag vecht de krant net als zovelen tegen dalende oplagecijfers. In 2015 daalde de oplage van Het Parool procentueel het meest van de elf kranten in handen van uitgever Persgroep. Na 75 jaar belooft de krant hervorming.

Het Parool heeft veel verandering doorgemaakt. In de oorlog was een grote behoefte aan nieuwsvoorziening, maar het was niet gemakkelijk de krant te verspreidden. Tachtig medewerkers lieten het leven. Na de oorlog werd de verzetskrant de sociaal-democratische Amsterdamse avondkrant. Door een succesvol oorlogsverleden zette de krant door, maar nog geen vijftien jaar later was Het Parool de helft van de abonnees kwijt.

Perscombinatie
In 1968 stapte Het Parool samen met (landelijke) concurrent de Volkskrant in het bedrijf de Perscombinatie, wat later de PCM Uitgevers werd. Het Parool was geïnteresseerd in een fusie, omdat de prognoses voor de krantenwereld er toentertijd niet goed uitzagen. Door de ontzuiling deden de politiek-neutrale kranten als het Algemeen Dagblad en de Telegraaf het beter. Bovendien zou de behoefte aan een avondkrant zijn afgenomen. Er wordt wel gesteld dat Het Parool en de Volkskrant het zonder elkaar niet gered zouden hebben.

In 1996 geeft de uitgever Het Parool een laatste kans om het bestaansrecht te bewijzen. De oplage is op dat moment nog maar een derde ten opzichte van de oplage in 1945. In die periode, wanneer Matthijs van Nieuwkerk tot 2000 hoofdredacteur is, wordt de krant dunner en gaat zich vooral richten op regionale onderwerpen.  In 2007 is het de beurt aan Barbara van Beukering om als hoofdredacteur de krant aan een opknapbeurt te onderwerpen. Het uiterlijk wordt naar eigen zeggen vriendelijk, fris en eigentijds. De focus blijft op Amsterdam liggen.

21ste eeuw
Sinds 2004 verschijnt de krant op tabloidformaat. Nu, 75 jaar na oprichting, is de inhoud en omvang van Het Parool dunnetjes. Uitgebreide artikelen hebben voor een groot deel plaatsgemaakt voor foto’s en grote koppen. De oplages van de papieren krant gaan achteruit. Een opvolger voor de populaire ‘kronkels’ van Simon Carmiggelt (overleden in 1987) is er nooit gekomen.

Bron: J.lab, Piet Bakker
Bron: J.lab, Piet Bakker

Tijd voor de volgende verandering. De krant krijgt behalve een nieuw logo, een andere broodletter en een aangepaste vormgeving ook meer inhoud. De krant wil, op het tabloid-formaat na, terug naar de krant zoals die er in de jaren ’50 en ’60 uitzag; meer tekst en meer aandacht voor niet-Amsterdamse onderwerpen. De Telegraaf-achtige ditjes en datjes moeten plaats maken voor nieuwe rubrieken en meer achtergrond bij het nieuws. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen noemt de verandering in een interview ‘een ode aan dode bomen’.