Ligt de toekomst van het gamen bij de Nintendo Switch?

Als er een bedrijf als grondlegger van de game-industrie genoemd kan worden, dan is dat het Japanse Nintendo. Wat in 1889 begon als een fabrikant van kaartspellen in Kioto, produceerde een kleine eeuw later tijdloze klassiekers als Super Mario Bros, Donkey Kong en Pac-Man. 

Al gauw kwam er concurrentie voor Nintendo, maar het bedrijf bleef met haar spelcomputers een flink aandeel van de markt houden, en onder gamefans had het bedrijf eigenlijk altijd een streepje voor. Maar met name de afgelopen jaren zorgden Microsofts Xbox en Sony’s Playstation er toch voor dat Nintendo’s producten een klein beetje ingehaald werden.

Maar daar moet de nieuwe console, de Nintendo Switch, nu verandering in gaan brengen. Het Japanse bedrijf kondigde deze week haar nieuwste product aan, dat in het voorjaar van 2017 op de markt komt. De console, met de bijpassende Switch moet een brug gaan slaan tussen het ‘klassieke’ gamen (thuis, aangesloten op de flatscreen) en het draagbare gamen, waar Nintendo met haar Gameboy onder andere heel groot mee werd.

Maar er is meer, want volgens de makers moet de Switch de game-ervaring zo flexibel mogelijk maken. Zo is het mogelijk om de zijkanten te gebruiken als kleine, draadloze controllers en uiteraard is het mogelijk om meerdere apparaten aan elkaar te koppelen, om bijvoorbeeld een potje te basketballen. Het resultaat doet in ieder geval indrukwekkend aan en de eerste reacties op het filmpje dat Nintendo deze week naar buiten bracht zijn lovend.

Gaat Nintendo met de Switch volgend jaar een nieuwe klapper maken? Het zou zomaar kunnen.