De ontvangst van Brimstone in Nederland: wat schrijven onze critici

Het was het gedroomde project van Martin Koolhoven: een Engelstalige western. Acht jaar na de release van zijn boekverfilming Oorlogswinter presenteert de regisseur Brimstone, vol notabele buitenlandse filmsterren en onmiskenbare westernelementen. De buitenlandse media reageerden gematigd positief. Wat schrijven onze eigen critici?

De Volkskrant: ‘Een kundig en precies vertelde horrorwestern’ (***)
In de Volkskrant wordt een vergelijking gemaakt met de Franse wraakfilm Irréversible, door de (omgekeerd lineaire) vertelstructuur. Koolhoven zou eveneens ‘knap afrekenen met het imago van de western als stoeremannenfilm’. “De man is in deze film een psychisch gemankeerd en seksueel gefrustreerd wezen, die de vrouw slechts aankan door haar tong af te snijden, haar te muilkorven of te geselen. (-) Brimstone is een kundig en precies vertelde horrorwestern, gemaakt met vaste auteurshand, vol grote gebaren in structuur en spel, waarmee Koolhoven geregeld de contouren van zijn film benadrukt.”

NRC Handelsblad: ‘Te weinig tijd om over het label ‘feministisch’ na te denken’ (****)
NRC oordeelde dat de film wat te lang is, en plaatst voorzichtig vraagtekens bij het feministische label dat aan de film is gehangen. “Gelukkig,” oordeelt de recensent. “Bij een thriller waar letterlijk ieder vrouwelijk personage – meestal met zo weinig mogelijk kleding aan – op een bepaald moment mishandeld wordt door een man, voelt die discussie een beetje potsierlijk aan. Zelfs als het hoofdpersonage „een strijdster” wordt genoemd.”

Het Parool‘Koolhoven toont zich niet bepaald behaagziek’ (****)
Van lachen is amper sprake, oordeelt Het ParoolBrimstone wordt door de krant omschreven als ‘grimmige western’.

Trouw: ‘Bloeddorstig en barok’
Als de film eenmaal op stoom is, blijkt Brimstone een krachtig spektakel, zo oordeelt Trouw. “Het maakt Brimstone rauw en realistisch en dat is precies wat dit verhaal nodig heeft. Ook al doet een scène waarin iemand aan z’n eigen ingewanden wordt opgehangen en ook nog even ‘End the pain‘ zegt, enigszins afbreuk aan dat realisme.”

Lees de hele recensie hier op Blendle.

Elsevier: ‘Koolhoven heeft een nieuw genre uitgevonden: Dutch gothic
Elsevier noemt de western annex thriller annex horrorfilm geen Southern gothic, maar een Dutch gothic, geheel naar de eigen mythologie van regisseur Martin Koolhoven. “Hij heeft een nieuw genre uitgevonden. (-) Brimstone is protestants zwaar, op momenten bombastisch, maar bovenal knap gemaakt.”

Lees de hele recensie hier op Blendle.

De Telegraaf: ‘Inktzwarte reli-western’
Koolhoven is er, samen met productiepartner Els Vandevorst, in geslaagd een internationale speelfilm te maken met een dito topcast, volgens De Telegraaf. “Mede dankzij digitaal knip-en-plakwerk is aan deze episch ogende western-thriller geen moment af te zien dat hij uitsluitend op Europese locaties is gedraaid.”

Lees de hele recensie hier op Blendle.