Op bezoek bij de sekswinkel: ‘De luchtdrukvibrator is een waanzinnige hit’

Op reportage bij EasyToys

EasyToys, een online winkel voor seksspeeltjes, beleefde afgelopen jaren een stormachtige groei, dwars door de crisis heen. Bert Nijmeijer ging op reportage naar het moederbedrijf EDC Internet te Veendam, van waaruit kuisheidshulzen en kunstvagina’s worden verzonden naar verwachtingsvolle klanten. ‘De pornokijker is geen toykoper.’

Veel in het leven is gericht op een – volgens Wikipedia – moment van doorgaans (maar niet altijd) zéér groot genot, dat bij mannen drie tot tien seconden duurt, bij vrouwen niet veel langer. Werken, geld verdienen, lief en aardig zijn of juist stoer, leuke kleren kopen, er verzorgd uitzien, tandenpoetsen, lekker ruiken, naar de sportschool gaan, naar de disco, we zouden het niet of wat minder doen zonder de kans dat het op termijn eventueel tot een orgasme zou kunnen leiden.
Het liefst met die en die natuurlijk, in zulke uiterst wenselijke omstandigheden. Dat zou het allermooist zijn, verdorie nog aan toe. Maar je hebt het niet altijd voor het uitkiezen.
Na afloop, als het zeg maar weer gelukt is allemaal, is het soms even zoeken: waar was je ook alweer, met wie en waarom. De lust van zo-even is weg en er is een leegte voor in de plaats gekomen, niet per se onprettig. Het lijkt in de verte op het gevoel van nieuwjaarsdag, als de champagne op is, het vuurwerk afgestoken en je buiten nog moet vegen. Maar nu nog even niet.