Vanuit deze auto’s besturen politieke leiders de wereld

Veredelde tanks met koosnaampjes: wereldleiders en hun million dollar cars

Heeft u ooit weleens nagedacht over de tanks van auto’s waarin de wereldleiders zich verplaatsen? Tussen alle serieuze berichtgeving door is het moeilijk voor te stellen dat achter hun gewichtige uitdrukkingen een flink aantal degelijke pantserbakken schuilgaan. We bieden u een overzichtje van de rijtuigen van de mensen die de wereld proberen te besturen.

Vrijdag 7 en zaterdag 8 juli komen meer dan twintig staatshoofden bijeen in Hamburg voor de twaalfde G20-top. Hier zal weer een reeks belangrijke onderwerpen aan bod komen; van terrorismebestrijding tot handelsbeleid en hopelijk ook klimaatverandering. De tweede stad van Duitsland maakt zich op voor gewelddadige protesten tegen de G20-landen. Mochten deze uit de hand lopen, arriveren de leiders vrijdag in ieder geval in stevig gepantserd blik. Daarom een schets van overheidswagens van de G20: wie rijdt wat?

Wagenwedloop van VS en Rusland

Voor The Donald is één zo’n bak uiteraard niet genoeg — op zijn eerste buitenlandse reis nam hij dan ook dertig Boeings en meer dan vijftig voertuigen mee. Amerikanen zouden ook geen Amerikanen zijn als ze hun meest dierbare vierwielertje niet een snoezig koosnaampje had gegeven: ‘The Beast’.

Deze auto, de Cadillac One, weegt rond de negen ton. Ondanks het motorblok van 1000pk gaat hij niet harder dan honderd km/uur. Van traangasgranaatwerpers tot deuren zo zwaar als die van een Boeing 757 — iemand zal zich niet gauw wagen (no pun-intended) aan een aanslag op het beestachtige vehikel.

Zelfs op het gebied van statusbakken proberen de VS en Rusland proberen elkaar af te troeven. Met zijn Kortezh-model heeft Poetin een vergelijkbare bak als zijn Amerikaanse evenknie, maar uiteraard doen de Russen hun uiterste best om het Amerikaanse model te overtreffen. De kosten hiervoor zullen niet worden gespaard; het project zal naar schatting zo’n anderhalf miljoen euro kosten.

G20-staatsvoertuigen. Bron: HAPPYCAR

De duurste bak van China en Mexicaanse tanks

De Chinese president Xi Jinping heeft de duurste bak van zijn land; hij rijdt rond in een Hongqi L5 van bijna 0,8 miljoen dollar. De Chinese karakters op de voorkant van het kenteken schijnen door Mao Zedong te zijn geschreven. We mogen ervan uitgaan dat deze auto spoedig CO2-neutraal wordt gemaakt, anders is de president zelf straks nog de grootste vervuiler van het land.

De politici van Zuid-Amerika hebben iets zwaardere bescherming om hun vervoersmiddelen gebouwd. De Kitam van de Mexicaanse president Peña Nieto, een exemplaar dat een half miljoen kostte, heeft ook een koosnaampje gekregen: het “Wild Zwijn”. Die vertroetelende benaming van voertuigen is maar een vreemde Amerikaanse gewoonte.

Europa: innovatief, klassiek of gewoon normaal?

Angela Merkel houdt het lekker bij eigen bodem — geef haar eens ongelijk. Zij rijdt in een Audi A8 L W12 Security, bestendig tegen explosies en natuurgeweld. Met een motor van 500pk kan deze auto, zoals het een echt Duits exemplaar betaamt, maximaal ongeveer 250 km/uur. Ook de Spaanse minister-president rijdt in een Audi A8, maar dan de 6.0 W12, eentje die honderdduizend euro goedkoper was dan andere modellen.

Emmanuel Macron presenteert zichzelf als een innovatieveling en rijdt daarom in een zelfrijdende Citroën DS7 Crossback. De Italiaanse president Mattarella laat zich in een klassieke Lancia Flaminia 335 vervoeren. Dit is overigens geen snelheidsduivel; de auto gaat maximaal maar 75 km/uur. Niet per se geruststellend wanneer vulkaan Campi Flegrei besluit om uit te barsten.

G20
Beeld: ANP/Bas Czerwinski

Carrosserie van goud

De meeste wereldleiders hebben een voorliefde voor solide statuswagens. Er is echter één politiek leider die eruit springt. Niet vanwege zijn motor van 1000pk, of carrosserie van goud, neen, deze man vindt al die poespas niet nodig. Het gaat hier natuurlijk over onze Rutte; die zit fier op een Hollands Gazelle-fietsje.

Uiteraard is er voor de regenachtige dagen een BMW5 of Audi A6 beschikbaar, maar doorgaans houdt Rutte toch van Normaal. Doen. Gelukkig maar, dat hij net herkozen tot minister-president, want niemand geniet zo van een fietsende premier als de Nederlander.