Dankzij dit project op de Dutch Design Week kan een blinde straks het verkeer regelen

Met dit robotpak hoef je niet te kunnen zien om auto's de weg te wijzen

Sommigen vinden de robotisering van de samenleving eng omdat robots onze banen kunnen inpikken. Anderen zien het als een oplossing op ieder vraagstuk. Robots zijn nooit ziek, kunnen snel rekenen en onthouden alles. HUBOT is een uitzendbureau voor robots en mensen en staat vanaf komend weekend op de Dutch Design Week in Eindhoven. Robots en mensen die samen één functie uitoefenen — het klinkt raar, maar dat is het volgens de bedenkers niet. 

Bij de Dutch Design Week (DDW) zult u misschien niet zo snel aan robots denken, eerder aan design of kunst. Staf Depla, wethouder in Eindhoven en een van de bedenkers van HUBOT denkt daar anders over. “Wij zijn tijdens de Dutch Design Week bezig met de toekomst,” stelt hij. “Het ene project is een concept en het andere een uitgevoerd product. Wij willen een betere toekomst maken op een praktische manier. Daar past HUBOT goed tussen. En hiermee willen wij mensen helpen en productiever maken. En in Eindhoven kunnen technologie (vanwege de Technische Universiteit, red.) en creativiteit goed gecombineerd worden.”

Uitzendbureau voor robots en mensen

Een van de andere initiatiefnemers is Koert van Mensvoort. De kunstenaar, technoloog en filosoof zegt dat HUBOT op de DDW hoort omdat het concept van robotisering iets tastbaars maakt. Al moet er niet het bordje met ‘kunst’ of ‘design’ bij de tentoonstelling staan. Dat vindt hij een beetje saai.

Depla en Van Mensvoort denken dat zo’n project op de DDW vooral discussie oproept. Er is al een discussie gaande op het gebied van robotisering, vanwege het ‘verdwijnen’ van banen. Deze initiatiefnemers achter HUBOT willen mensen juist laten samenwerken met robots. Ze denken dat door anders te kijken naar robots, nieuwe banen kunnen ontstaan.

Dutch Design Week
Beeld: HUBOT

Goed, een uitzendbureau voor robots en mensen dus. Hoe gaat dat in zijn werk? Stel, u bent masseur maar kunt wel een extra handje gebruiken. Dan kan dat, letterlijk. Een van de functies binnen het bureau is de shiva-masseur waarbij u gewoon uw werkzaamheden kunt doen als fysiotherapeut maar met vier extra robotarmen. Van Mensvoort denkt dat op deze manier banen niet verdwijnen maar mensen hulp krijgen van een robot. Volgens hem is de menselijke aanraking ten slotte onvervangbaar.

Een blinde verkeersleider na Dutch Design Week

Een ander voorbeeld is een robot die helpt bij de thuishulp. Van Mensvoort: “Een thuiszorgmedewerker heeft geen tijd voor een praatje, want die moet in tien minuten het praktische werk doen en naar de volgende. Een robot beschikt niet over menselijke kwaliteiten zoals empathie of creativiteit. De mens kan een praatje maken; die beschikt over een empathisch vermogen. De schoonmaakdrone kan dan stofzuigen.”

Dutch Design Week
Beeld: Hubot

Mensen vinden fysiek contact van een echt mens fijn en willen een praatje met de thuiszorgmedewerker. De robot doet het zwaardere praktische werk. Best duidelijk. Ook geeft hij het voorbeeld van de blinde verkeersregelaar. “Dan denk je, hoe kan dat nou? Er zit een soort radar in het pak waardoor deze persoon kan aanvoelen of er auto’s aankomen.”

Of het nou zo slim en praktisch is om van alle functies die ze bij het uitzendbureau hebben, uitgerekend een blinde middenin het verkeer laten staan, is de vraag. Van Mensvoort: “Als je blind bent en je vindt het leuk om het verkeer te regelen, dan kan dat dankzij dat pak.” Wie weet zijn er blinden waarvan de ultieme droom is om het verkeer te regelen. Maar anders kunnen zij misschien beter masseren met een paar extra robotarmen of een gezellig praatje maken als thuishulp terwijl een drone schoonmaakt.

Banen

Om nou net die blinde tussen al die rijdende auto’s te laten staan, is misschien ietwat vergezocht. “Het gaat erom dat je mensen ondanks hun beperking toch kunt inzetten,” zegt Depla.

Waarom zou überhaupt een persoon het verkeer moeten regelen? Bij de masseur is het begrijpelijk: mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact. Mensen willen een praatje met een thuishulp. Maar of het verkeer nou geregeld wordt door een persoon in een robotpak of een robot, maakt weinig verschil. Behalve dat als het een robot is weer een baan ‘verdwijnt’. Maar dat is ook een stuk goedkoper voor de werkgever.

Anders moet hij én de robot én die arme blinde die het sensorenpak draagt betalen.

U kunt het uitzendbureau bezoeken tijdens de Dutch Design Week, die plaatsvindt tussen 21 en 29 oktober. Wie weet vindt u er een nieuwe collega-robotarm of collega-schoonmaakdrone.