Veertigduizend échte klachten? Of zijn de fractiemedewerkers weer druk aan het typen geweest?

Veertigduizend klachten zijn inmiddels binnen bij het PVV-meldpunt voor Oost-Europeanen. Maar wie gelooft de oncontroleerbare cijfers van een partij die wel vaker zaken naar zijn hand zet?

December 2009. EenVandaag houdt een Politicus van het Jaar-verkiezing. De PVV is naar buitenwereld toe totaal niet geïnteresseerd in deze poll van de ‘linkse media’. Op de fractie gaat echter een mailtje rond met de strekking: ‘Allemaal even stemmen op Geert voor politicus van het jaar vandaag. Meerdere keren mag!’

Januari 2012. De Haagse PVV-fractie heeft een nieuw project: een zwartboek waarin verkeersmisstanden uit de stad worden opgenomen. Helaas is het initiatief niet zo succesvol als verwacht. Maar daar weet een medewerker wel raad mee. Op z’n PVVs stuurt hij een mail rond naar zijn fractiegenoten: ‘We hebben vandaag nog een aantal klachten over het Verkeerscirculatieplan nodig. Ieder een aantal klachtjes typen. 10 minuten werk.’

Februari 2012. De PVV lanceert een website waar Henk en Ingrid hun klachten over Oost-Europese medeburgers kunnen melden. De site loopt storm, volgens de fractie.

Maar zijn de klachten echt? Of hebben de fractiemedewerkers weer overuren gemaakt?

‘Kunnen we het controleren?’ vroeg Twan Huys aan verantwoordelijk PVV’er Ino van den Besselaar in een uitzending van Nieuwsuur maandagavond 13 februari. Het antwoord: “Ik sluit niet uit dat we een onafhankelijk bureau er nog naar laten kijken.” Wie de PVV-fractie een beetje kent, weet dat de eerste twee voorbeelden eerder regel zijn dan uitzondering. Veertigduizend klachten dus? Eerst zien, dan geloven.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

karen geurtsen