Spring naar de content

Aandeel Air France-KLM min 91 procent. Wat gaat er mis?

Op 15 juni 2007 bereikte de koers van het aandeel Air France-KLM een hoogtepunt van 37,57 euro. Gisteren was daar nog 3,216 van over. U leest het goed: een koersdaling van ruim 91 (!) procent. Nina Brink wordt een hoop verweten maar zo bont is het met World Online nooit geweest.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Air France-KLM-topman Van Wijk opperde begin deze week in de financiële pers dat Europese luchtvaartmaatschappijen allemaal technisch failliet zouden moeten kunnen gaan om zichzelf eens goed te kunnen reorganiseren. Hij verwees daarbij naar het Amerikaanse systeem van Chapter 11, een soort van surséance van betaling.

Nu is het in de VS zo dat luchtvaartmaatschappijen ongeveer permanent in Chapter 11 verkeren. In die staat kunnen ze makkelijk en goedkoop van overtollig personeel af en zijn zelfs pensioenafspraken niks meer waard. De ene in Chapter 11-verkerende luchtvaartmaatschappij doet ook gewoon een overnamebod op de andere luchtvaartmaatschappij in Chapter 11.

Wat de luchtvaartmaatschappijen in Europa overkomt is ook geen feest: stijgende brandstofprijzen, duur personeel en een klantenkring die in steeds grotere mate kiest voor de diensten van de lowcost-carriers zoals Easyjet en RyanAir. Ik doe daar zelf ook aan mee. Ik kan, zeker op vluchten binnen Europa, de meerwaarde van KLM niet zien. Die is er niet voordat ik in het vliegtuig stap, Schiphol – winkelen en parkeren daar – is voor elke passagier gelijk. En meerwaarde is er ook niet of nauwelijks in het vliegtuig, ik zit echt niet te wachten op een maaltijd en een drankje. En op intercontinentale vluchten kijk ik er al niet meer van op dat ik, hoewel een KLM-ticket geboekt hebbende, beland in een vliegtuig van een Amerikaanse maatschappij waarmee KLM samenwerkt. Zo’n vliegtuig heeft meestal een interieur als een Vogelaarwijk. Vóór de renovatie.

In het geval van Air France-KLM is er ook nog iets anders aan de hand, het is de Europese landencrisis in het klein. Want het lukt het KLM-deel veel beter om snel te reageren op veranderende marktomstandigheden; dat deel is lean and mean, voor zover dat binnen het gekozen businessmodel kan. Maar ja, de Fransen zijn de baas en doen het zelf heel wat rustiger aan. De aan Nederlandse zijde behaalde kostenvoordelen dempen de verliezen aan de Franse kant. Maar inmiddels niet meer voldoende, de Fransen zelf zijn aan de beurt. Dan weet u het wel.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. Deze positie is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.