Spring naar de content

Hyves, de Buckler van de sociale media

Jongere lezers weten misschien niet eens meer wat Buckler was. Daarentegen is de kans groot dat ze ooit op Hyves zaten.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Dr. Doom

Buckler was een door Heineken bedacht alcoholvrij biertje dat met één Oudejaarsconference van Youp van ‘t Hek in 1989 uit zijn lijden werd verlost. Alcoholvrij bier had destijds al een sullig imago, Van ‘t Hek gaf heel Nederland een reden er vanaf te blijven. Voor altijd. En dat deden we ook, daarna. In Nederland is het merk niet meer te koop, in Frankrijk en Spanje nog wel. Maar daar kennen ze Youp nog niet.

Voor de ouderen onder u: Hyves was ooit bedoeld als de Nederlandse Facebook. Sterker nog: ze waren eerder dan Facebook. En behoorlijk succesvol ook, het netwerk groeide als kool, op een zeker moment waren méér Nederlanders dan er in ons land wonen lid. Althans, zo leek het als je de hallelujaverhalen moest geloven. Joop van den Ende’s investeringsfonds nam een belang en waardeerde Hyves toen al op vele miljoenen. Echt actief op Hyves waren vooral basisschoolkinderen. En misschien nog net brugpiepers. En toen kwam Facebook als het coole merk vanuit de Nieuwe Wereld. Zo snel als Facebook groeide, zo hard kachelde Hyves achteruit. Hoewel dat aanvankelijk allemaal nog niet zo zichtbaar was, had Hyves een prachtige toekomst achter zich. Tijd om te verkopen. Maar aan wie?

Jaren geleden werd ik door een boardroomconsultant benaderd of ik niet zitting willen nemen in een soort van klankbordgroep (sorry voor het jargon maar zo heten die dingen nu eenmaal, anders word je niet serieus genomen) voor een grote mediagroep in Nederland. En dat groepje vervolgens zelf wilde uitbreiden met mensen die wat meer kijk hebben op de nieuwe werkelijkheid van internet en social media. We zouden die mediagroep, laten we hem de Telegraaf Media Groep noemen, dan vertellen wat ze zouden kunnen doen. En laten.

Het waren leuke sessies maar al snel had ik de indruk dat het allemaal window dressing was. De persoon – een directielid – die we bijpraatten, wilde vooral kunnen zeggen dat hij zo’n groepje had samengesteld, heel cool, maar het bleek zeker niet de bedoeling wat met die kennis te doen.

En dat bleef zo. Tot de Telegraaf Media Groep (TMG) Hyves kocht, iemand moest het doen. Ik herinner van de gesprekken dat we dát nu juist het verkeerde voorbeeld noemden, Hyves. Zeker met de opkomst van Facebook zou het een kwestie van tijd zijn voordat Hyves zou worden ingehaald en opgegeten.

In november 2010 kocht TMG Hyves voor een kleine 44 miljoen Euro. De oprichters blij, Van den Ende c.s. blij. Ze zijn allemaal met de Facebook-schrik vrij gekomen. Dat kan niet gezegd worden van de Telegraaf. Al in 2011 moesten de eerste bijstellingen in waardering en verwachtingen worden gedaan. Deze week werd bekend gemaakt dat Hyves Mobile per één oktober a.s. wordt gestopt. Over betaaldienst Hyves Afrekenen is ‘nog geen besluit genomen’, waarschijnlijk een eufemisme voor: we nemen één klap at a time. Ik ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat met Hyves. En met TMG als multimediale onderneming. Want dat is de ambitie.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

Onderwerpen