Spring naar de content

Bubbels met Jan-Jaap Heij

Over wie die geheime investeerder was die april 2012 De Pers zou redden van de totale ondergang en een voortbestaan op internet zou waarborgen, houdt Jan-Jaap Heij, De Pers-hoofdredacteur in ruste, de lippen op elkaar.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

Was het stiekem toch weer topondernemer Marcel Boekhoorn? Was het oud-Wegener-CEO Joop Munsterman? Of was het een mysterieuze rijke achterneef van Ben Rogmans, voormalig financieel directeur van dagblad De Pers, of een van zijn andere wonderlijke connecties, waartoe zomaar de sultan van Brunei of Bill Gates zouden kunnen behoren? Over wie die geheime investeerder was die april 2012 De Pers zou redden van de totale ondergang en een voortbestaan op internet zou waarborgen, houdt Jan-Jaap Heij, De Pers-hoofdredacteur in ruste, de lippen op elkaar. “Marcel was het in ieder geval niet,” gniffelt hij over de grootinvesteerder die in 2007 de oprichting van De Pers mogelijk maakte en er miljoenen in pompte zonder er ooit een cent aan te verdienen. Al was de ‘Houdini-deal’ die Boekhoorn in 2010 sloot met Munsterman – Wegener nam De Pers over en voorzag Boekhoorn van een opzienbarend goede regeling – een kleine pleister op de wonde. “Ik geloof niet dat Marcel ooit nog actief wil zijn in de media. Wie het wel waren, maakt niet uit. De prognose van de Europese economie zal een rol hebben gespeeld bij het afketsen.” Het leek, nadat Wegener er de stekker uit trok, aldus echt over met De Pers. ’s Lands eerste gratis kwaliteitskrant die met veel bombarie was gelanceerd door bedenker Cornelis van den Berg, een springplank vormde voor opvallende journalisten die in korte tijd naam wisten te maken, en een broedplek voor originele vormen van journalistiek. Maar Heij pakte door. Eind januari gaat DNP (De Nieuwe Pers) dan toch nog online, maar in een ander jasje dan eerst het plan was. “Je kunt je voor een klein bedrag abonneren op journalisten, en hun artikelen. In de stortvloed aan informatie die op ons afkomt kun je zo makkelijker selecteren: dit wil ik tot mij nemen, dat niet.” Heij investeert nu voor een flink deel zelf. “Ik zit er voor een ton in. Verder hebben we een succesvolle crowdfunding-actie gehad, waarbij lezers aandelen DNP konden kopen. En we krijgen subsidies. In eerste instantie gaan er vijftien journalisten voor DNP aan het werk, veelal oudgedienden van De Pers. Ook al verdienen we geen rotcent, we kunnen anderhalf jaar vooruit.”

De papieren Pers ontstond in een tijd waarin de printjournalistiek worstelde: hoe ga je ermee om dat steeds minder mensen willen betalen voor nieuws? Hoe trek je jongere lezers? De Pers gaf, deels samen met nrc.next, het antwoord. Nou, bijna dan. “Financieel werd het een janboel. Onder meer doordat we in het begin per se wilden vasthouden aan die te hoge oplage van 700.000, en doordat we mediabureaus tegen de haren in hebben gestreken.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap