Spring naar de content

Bied spotgoedkope e-books aan en laat boekwinkels als outlet fungeren

lang="en-US">Hoewel ik overduidelijk geen sjoege heb van economische wetmatigheden -anders was ik nooit een antiquariaat begonnen- kon zelfs ik op mijn boekhandelaarsklompen aanvoelen dat uitgevers en boekwinkels een commercieel slaatje trachtten te slaan uit de verkoop van e-books. Wie het in zijn hoofd haalt om voor 16,99 euro een bestand te kopen waarvan nu blijkt dat je het juridisch gezien alleen maar huurt is niet goed bij zijn hoofd of heeft teveel geld. En dat laatste komt steeds minder voor, zoals wij allen weten.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Marinus Kirchjunger

Maar ziet: de kentering is nabij. Alles in het digitale leven wordt tegenwoordig bewaard, opgeteld en geanalyseerd en dus ook de prijs van het e-book, althans in het Angelsaksische taalgebied. Met dank aan de dames en heren van digitalbookworld.com weten wij nu dat de gemiddelde prijs van een e-book (meer specifiek een boek uit de recente beststellerlijst) de afgelopen maand met zo’n 10 procent is gedaald, tot net iets boven de 8 dollar. De nummer 1 op de lijst in The States, Safe Haven van Nicholas Sparks, kost zelfs maar 3,99 dollar. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat de lage prijs de verkoop sterk heeft bevorderd, zoveel weet zelfs ik nog wel van economie.

Vers Voor De Pers
Intussen zat in Nederland de vaderlandse boekenbranche deze week in diep zelfmedelijden bijeen bij het jaarlijkse Boekenspektakel Vers Voor de Pers. Het zijn dan ook geen vrolijke tijden: de omzet in boekenland is bijna 8 procent gedaald naar 544 miljoen euro en Nederland verloor vorig jaar zeker 38 boekhandels. Het zijn er nu nog ongeveer 730. Het zal niet lang meer duren of er zijn middelgrote steden die het zonder boekhandel moeten stellen. Niet alleen economisch, maar ook cultureel een zwaar verlies.

Het woord e-book kwam niet voor
Hoewel wij antiquaren niet worden uitgenodigd voor Vers Voor de Pers, konden wij wel een blik werpen op het programma. Daarin kwam het woord e-book niet eens voor. De Nederlandse boekenbranche weet zich blijkbaar nog steeds geen raad met het verschijnsel, maar volhardt in papier en in het opleuken van de winkel, hoewel steeds duidelijker wordt dat een groot deel van de consumenten allang toe is aan digitaal lezen. Of dat nu op een e-reader is, een tablet of zelfs zo’n kekke nieuwe telefoon met gigascherm die wij deze week op de CES voorbij zagen komen.

Zo komen we uit de impasse
Er staan, dunkt ons, de boekenbrache een aantal dingen te doen om uit de impasse te geraken. De prijs voor het e-book moet drastich omlaag. Het is en blijft bespottelijk dat een papieren boek net zo duur is als zijn digitale tegenhanger, terwijl de industrie bij een e-book geen kosten hoeft te maken voor papier, productie, druk, transport, personeel en winkelruimte. Nu binnenkort iedereen onder de 40 jaar elke dag en de gehele dag een kleine tablet bij zich draagt, ligt daar de sleutel tot het tegengaan van ontlezing. Bied spotgoedkope e-books aan en zorg dat de boekwinkel als outlet fungeert. Aanbod genoeg, want van alles wat de uitgevers in portefeuille hebben is nog maar 5 (vijf!) procent gedigitaliseerd.

Ook een niet-betalende klant is een klant
En maak het lezen van boeken wat hipper. Dat doe je niet met een lullige nieuwe slogan (’Een boek kan zoveel doen’, mijn god, kan het slomer, CPNB) maar wel door bijvoorbeeld die idiote beveiliging van de e-books te halen, een wereldwijde trend trouwens, die hier nog niet is geland. Laat jongeren lekker boeken uitwisselen op hun telefoon of tablet. Want een niet-betalende klant is ook een klant en komt terug, met geld. Dat heb zelfs ik in de loop van mijn boekhandelaarsleven geleerd. En ook een reus als Amazon weet dat maar al te goed.

Marinus Kirchjunger is boekhandelaar in een middelgrote stad en schrijft over zijn liefde voor (e-)books.