Albert Heijn: het is officieel, we verliezen van de Duitsers

Op 14 november vorig jaar schreef ik een tussentijds bericht over Albert Heijn dat het er niet goed uitzag in de door het bedrijf zelf veroorzaakte prijzenoorlog.

Toen Albert Heijn de strijd aanging met Jumbo maar vooral ‘Duitsers’ Lidl en Aldi vond ik het bedrijf daarvoor slecht uitgerust. Een echt kritische klant kon al direct zien dat het meer PR dan realiteit was, er werd maar met een armoedig klein aantal artikelen gestunt.

De omzet van Albert Heijn is de afgelopen jaren met name gegroeid door een zich uitbreidend assortiment in wat in mooi Nederland convenience foods heet. De kant en klaar-maaltijden voor luie consumenten, zeg maar. Artikelen met een hoge toegevoegde waarde – voor Albert Heijn méér winst – die in goede tijden argeloos in het winkelwagentje worden gegooid maar in tijden van crisis net zo makkelijk worden overgeslagen. Of worden gekocht bij de concurrent die er altijd al goedkoper mee was.

Vanochtend kwam moederconcern Ahold met een trading update. Nog niet de echte jaarcijfers maar wel op basis van gerealiseerde omzet een betrouwbare indicatie hoe de vlag er bij hangt. Voor beleggers hangt hij nu halfstok, het aandeel daalt meer dan 3 procent en dan moeten de analisten met hun nieuwe aanbevelingen nog komen.

Op 5 november 2013 noteerde het aandeel een intraday-top van € 14,08, daar is vanochtend om 9:50 uur nog € 12,69 van over, een verlies van ruim 10 procent in een periode waarin de AEX 3 procent steeg.

Gelijk met de trading-update kwam er nog een ander persbericht: Ahold past de organisatie – vooral op managementniveau – aan. Beter laat dan nooit maar laat is het zeker. Ik vond en vind Albert Heijn vanaf de start van de prijzenoorlog de partij die er het meest van had te verliezen. Dat hadden anderen dus ook kunnen zien.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, Arcelor Mittal, ASML, DSM, Heineken, ING, Shell en Unilever en is Neutraal in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter.
———

Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen

Volg HP/ De Tijd op Twitter

Meer leuke content? Like ons op Facebook