Spring naar de content

Zo komt cocaïne ons land binnen

Jarenlang was Antwerpen de belangrijkste invoerhaven voor cocaïne in West-Europa, maar recent lijkt de haven van Rotterdam die twijfelachtige eer over te hebben genomen. In 2013 werd er in de Maasstad een dikke tien ton cocaïne uit containers gehaald, terwijl in de grootste haven van onze zuiderburen de helft minder gevonden werd.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Beide havens zijn bijna het eindpunt van de lange route die de drug aflegt vanuit Latijns-Amerika, een weg die dynamisch is en profiteert van landen die welig tieren op wetteloosheid en corruptie.

De drie landen waar van oudsher de meeste coca (waarvan cocaïne wordt gemaakt) wordt verbouwd zijn Colombia, Bolivia en Peru, om precies te zijn op de oostelijke hellingen van het Andes gebergte. Colombiaanse en Mexicaanse kartels gebruiken vervolgens alles wat in hun macht ligt (tot onderzeeërs, tunnels en vliegtuigen aan toe) om de drugs vervolgens bij hun klanten te krijgen.

Op onderstaande interactieve map is een aantal populaire mogelijke routes die de drug aflegt in kaart gebracht, van de arme cocaboer in de Boliviaanse Andes tot in de neusgaten van de jetset van Londen of Parijs.

Klik hier of op onderstaande afbeelding voor een interactieve kaart die de cocaïneroutes naar Europa (en de Verenigde Staten) in beeld brengt.

kaart