Spring naar de content

Economiestudent UvA geeft gratis (!) bijles aan medestudenten

Een uniek concept in Amsterdam: student Hicham Boulahfa geeft gratis bijles aan inmiddels honderden studenten. Op de studie Economie & Bedrijfskunde aan de universiteit van Amsterdam is Bouhlahfa inmiddels een begrip, en ook landelijk wordt zijn verhaal opgepikt. HP/De Tijd werd nieuwsgierig en stelde hem een paar vragen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Nivard

Je bent economiestudent en geeft GRATIS bijles. Snap je de studie zelf eigenlijk wel?
“Ik ben dit begonnen omdat ik zelf heel veel moeite had met studeren en eindelijk door had hoe het moet. Dit wil ik met andere delen en hier hoef ik geen geld voor. Studenten hebben het al zwaar genoeg. Mijn beloning is het geluk dat ik er uit haal en de motivatie om zelf hard te studeren. Bovendien leer je op deze manier heel goed presenteren en ontmoet je een hoop mensen. Ik heb verder geen bijbaan, dus ook nooit echt geld. Maar ja, welke student wel?”

Heb je wel ambitie om later carrière te maken en geld te verdienen?
“Ik wil later wel carrière maken. Later moet ik waarschijnlijk ook een gezin onderhouden, dat hoef ik nu niet. Het geld is nu niet echt nodig en studenten kunnen het ook niet echt missen.”

In een interview met Studio MAX zei je dat je werkwijze vrijblijvend is. Ervaar je geen druk van studenten die van je verwachten dat je weer bijles geeft? 
“Niet zozeer dat. Meer dat ik ook dingen kan doen als een Facebook pagina beheren waar ik ze op kan helpen. Of wat grappen kan maken tijdens de bijlessen. Dat wordt helemaal anders als ik als studenten-assistent voor de UvA zou werken. Dan zijn er regels.”

En jij vindt dus dat het onderwijs bij de faculteit Economie & Bedrijfskunde (FEB) tekortschiet.
“Ik praat zelf veel met mensen van de UvA. Als er iets is waarvan ik denk dat het beter kan dan laat ik het weten aan degene die er over gaat. Vaak blijkt dan dat de problemen al bekend zijn en dat er alles aan gedaan wordt om het te verhelpen. Natuurlijk is de UvA niet perfect, maar men doet zijn best. Wel vind ik dat universiteiten en hogescholen in het algemeen meer mogen doen om studenten te motiveren.”

Waarom zijn jouw bijlessen zo’n succes?
“Ik geef op een hele andere manier les dan de gemiddelde docent. Blijkbaar slaat dat aan bij studenten. Ik leg alles heel simpel uit en heb vaak een hoop tijd zodat ik onderwerpen zo lang kan behandelen als nodig is. Ook merk ik dat studenten het prettig vinden om uitleg te combineren met het gelijk maken van opgaven, dat is hoe mijn lessen er altijd uit zien. Dan blijft het niet abstract maar kun je het gelijk toepassen. En studenten kunnen zich denk ik meer met mij identificeren omdat ik ook een student ben.”

Hoe lang blijf je dit doen?
“Na dit jaar hoop ik er mee te stoppen en weer aan een nieuw avontuur te beginnen. Wat dat is weet ik nog niet zo goed.”

Ideeën over een opvolger en wellicht verspreiding van het concept over Nederland?

“Ik ga denk ik bij de FEB zelf proberen te regelen dat iemand het volgend jaar overneemt. Voor de rest van Nederland wordt het lastig. Maar wie weet, misschien dat iemand mijn verhaal ergens leest en er ook mee begint.”

Nog een laatste tip voor studenten?
“Studenten weten vaak nauwelijks wat ze aan het doen zijn, vooral de eerste paar maanden. Alles komt snel op je af en je lijkt opeens alle controle kwijt. Zo weet je niet of je het goed doet, hoeveel extra er voor nodig is om voldoendes of de studie te halen, waar je moet zijn met vragen of wie je kan helpen. Je krijgt dan een naar gevoel en dit demotiveert alleen maar. Het geheim is heel simpel, gewoon keihard studeren. Maar waar haalt een student de motivatie vandaan? Intrinsieke motivatie krijg je alleen als jouw “studentenidentiteit” aansluit op je doelen. Als jouw identiteit die van een studiebol is, dan krijg je vanzelf de motivatie om hard te studeren. De truc is dan om bijvoorbeeld elke dag naar de (universiteits)bieb te gaan, of je nou tentamenweek hebt of niet. Ook al doe je er niets, je omgeving zal jou gaan zien als een studiebol, want je zit immers elke dag in de bieb. En omdat zij jou zien als een studiebol, ga jij jezelf ook zien als een studiebol en krijg je de gewenste identiteit. Motivatie komt dan vanzelf en de controle ook.”