Spring naar de content

Valentijnsweekend bezorgt ‘Vijftig tinten grijs’ flitsende start

Hordes vrouwen en een enkele man trokken dit weekend naar de bioscopen om met eigen ogen te zien wat de makers van Fifty Shades of Grey hebben gedaan met de gelijknamige erotische bestseller van E.L. James. De film beleefde wereldwijd zijn première rond Valentijnsdag, de dag waarop de liefde veelal wordt gevierd door veel geld uit te geven. Die commercieel verantwoorde strategie van distributeur Universal Pictures heeft gewerkt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Kevin van Vliet

Fifty Shades of Grey trok hier te lande ruim 200.000 bezoekers, waarvan een deel afkwam op een drukbezochte speciale ladies night aan de vooravond van de première. In totaal heeft dat in Nederland 1,47 miljoen euro opgeleverd, een indrukwekkend bedrag voor een eerste weekend.

Heel verrassend is het succes natuurlijk niet. Of de film nu een meesterwerk zou worden of niet, de animo was bij aanvang al groot. De kritieken zijn allesbehalve lovend. Een recensent van the New Yorker omschreef de film als het Downton Abbey van de bondage, en TIME Magazine bekritiseerde de afwezigheid van de expliciete seksscènes die de boeken kenmerkten. Dit blad sprak van Mamma Mia! zonder muziek.

Uiteraard heeft Fifty Shades voor de nodige verschuivingen gezorgd in de bioscoop-toptien. Michiel de Ruyter en Gooische Vrouwen 2 zakten beide een plaats. De Britse spionagefilm Kingsman: The Secret Service kwam binnen op de derde plaats, en animatiefilm Big Hero 6 op nummer vier.

Bioscooptop-tien
1 (-) Fifty Shades of Grey
2 (1) Michiel de Ruyter
3 (-) Kingsman: The Secret Service
4 (-) Big Hero 6 3D
5 (4) Gooische Vrouwen 2
6 (2) Jupiter Ascending 3D
7 (3) Spongebob: Spons op het droge
8 (-) Paddington
9 (5) Night at the Museum: Secret of the Tomb
10 (7) The Imitation Game

Bron: Nederlandse Film Distributeurs