Spring naar de content

IFFR krijgt nieuwe directeur. Dit betekende hij al voor de filmwereld

Bero Beyer (45) is de nieuwe algemeen en artistiek directeur van het International Film Festival Rotterdam. Daarmee volgt hij Rutger Wolfson op, die na acht jaar het stokje doorgeeft. Maar hoe ingewijd is hij eigenlijk in de filmwereld?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rowie van der Vliet

Beyer is een gevestigde naam in het internationale filmcircuit. Hij is sinds 2002 actief als producent van (met name) arthousefilms. De bekendste film die hij produceerde is het drama Paradise Now, van Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abbu-Assad, waarvan Beyer tevens het scenario schreef. De film vertelt het verhaal van twee Palestijnse vrienden die worden gerekruteerd voor een zelfmoordaanslag. Uiteindelijk won Paradise Now een Golden Globe voor Beste buitenlandse film en werd het drama genomineerd voor een Oscar. Beyer zelf viel ook in de prijzen voor zijn werk. In 2005 won hij de Europese Filmprijs voor Beste Scenario, en een Gouden Kalf.

De meeste films die hij produceerde zijn gerelateerd aan het Midden-Oosten, zoals het romantische drama Milh Hadha al-Bahr en het Palestijnse Al qods fee yom akhar, waarin de zeventienjarige Rana wil trouwen met een man die ze zelf uitkiest. Zijn meest recente werk als producer – Atlantic, waarin de Marokkaanse Fettah de Middellandse Zee wil oversteken met zijn surfplank  – draait momenteel in de Nederlandse bioscoop.

In 2013 is Beyer zich gaan focussen op een nieuwe taak. Als consulent bij het Filmfonds is hij aangesteld om advies te geven over de inhoud en financiering van filmplannen. In eerste instantie werd hij voor drie jaar aangesteld maar nu vervult hij de functie tot 1 augustus, de datum waarop hij als directeur van het IFFR aan de slag gaat.

Beyer hoopt het filmfestival te versterken als vooruitstrevend filmevenement. Hij stelt in een persbericht dat hij het ‘snel evoluerende filmlandschap en de internationale en Nederlandse kwaliteitscinema wil ondersteunen’. Er staat hem geen makkelijke taak te wachten, want onder het bewind van zijn voorganger kampte Nederland’s grootste filmfestival onder meer met teruglopende bezoekersaantallen en veel kritiek op het filmaanbod. Het is aan Beyer om de allure die het International Film Festival Rotterdam ooit had weer terug te halen.

Beeld: IFFR

Onderwerpen