PAPER gelanceerd: hebben we niet al genoeg digitale media?

Sophie van Os 26 mei 2015 Media

Vandaag is PAPER gelanceerd, het online magazine van Barbara van Beukering, oud-hoofdredacteur van Het Parool. Dagelijks worden op dit nieuwe journalistieke platform de beste vijftien artikelen uit de kwaliteitskranten van de Persgroep online aangeboden. De leidende vraag in het selectieproces is: waar praat iedereen over? Maar, hadden we niet al zo’n platform?

Veel media doen al een poging: geld verdienen met het digitaliseren van de krant. Zo zijn op de websites van de Telegraaf en de Volkskrant nu plus-artikelen te vinden, die tegen betaling te lezen zijn. Ze verrijken hun aanbod online met een dagelijkse nieuwsbrief, en rubrieken als ‘alvast de artikelen uit de krant van morgen’ en ‘de beste stukken van vandaag’.

Daarnaast bestaat er nog zoiets als Blendle, de onlinekiosk waar je voor een paar cent kunt bladeren door de vele kranten- en tijdschriftitels die ons medialandschap rijk is. En, nog zo’n kiosk: Myjour.

PAPER is geen kiosk, maar een medium, en wil dagelijks – zes dagen in de week – vijftien artikelen uit de Volkskrant, Parool, Algemeen Dagblad, Trouw en zeven regionale dagbladen aanbieden. Het lijkt in die zin op 360 Magazine, dat iedere twee weken de beste artikelen selecteert uit ruim 900 internationale mediatitels. Op papier. PAPER lijkt een stap verder te gaan, en verschijnt dus dagelijks geheel digitaal. Alleen – is dit niet wéér iets van hetzelfde?

“Met PAPER proberen we de rust terug te geven van het papier, met de snelheid en de kwaliteit van een onlinemedium”, laat Van Beukering vandaag weten in een interview met de Volkskrant, een van de media wier artikelen in PAPER zal verschijnen. Ze wil orde scheppen in de volgens haar chaotische wereld van de online journalistiek. Van Beukering laat aan NRC Q weten dat het verschil met websites met krantenartikelen die je moet kopen zit in het feit dat de lezer niet door kan klikken naar andere artikelen, geen reacties plaatsen en de lezer kan ze niet liken, ‘hooguit doormailen naar een vriend’.

Meerwaarde
Volgens Alexander Pleijter, lector journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool in Tilburg kan het zeker van toegevoegde waarde zijn. “Volgens mij is er geen enkele krantensite die een overzicht geeft van de beste artikelen uit een reeks van krantentitels.” Het maandelijks abonneegeld (5,95 euro) is volgens Pleijter niet veel in vergelijking met een krantenabonnement, dat al snel 35 euro per maand kost. “Bovendien mikt PAPER op de mensen die geen zin hebben om dagelijks de websites af te struinen naar de beste artikelen. PAPER geeft ze op een presenteerblaadje, dat is slim.”

Wel verwacht Pleijter dat dit digtale magazine voor 5,95 in de maand de meerwaarde van digitaal benut. “Dus niet alleen maar artikelen uit krantjes netjes opgemaakt in een app zetten, maar aanvullen met animaties, extra beeldmateriaal of interactieve kaarten, dat zou pas echt meerwaarde geven.”

Slechte start
Helaas maakt PAPER een slechte start door op de eerste dag al te zijn getroffen door technische problemen en beveiligingsproblemen. NOS meldt dat wie zich op de website van PAPER wil aanmelden voor een gratis proefaccount een onbeveiligd formulier toegereikt wordt waarin gevraagd wordt naar bankgegevens van de klant. Na aanmelding krijgen de lezers geen bevestigingsmail en er is sprake van een onbeveiligde verbinding, terwijl de site aangeeft dat deze verbinding beveiligd is. Tja, daar hebben de papieren kranten en tijdschriften zelf dan weer geen last van.

Reageer op artikel:
PAPER gelanceerd: hebben we niet al genoeg digitale media?
Sluiten