Spring naar de content
bron: anp

Nederland promoten als één stad

In Amsterdam wordt gemekkerd over de drukte in de binnenstad, de rijen bij het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum, die verschrikkelijke bierfiets niet te vergeten. Een oplossing zou zijn om de toeristenstroom over heel Nederland te spreiden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Frits Huffnagel

In september 2004 presenteerde ik als wethouder van Economische Zaken in Amsterdam in de kleine zaal van het Concertgebouw het nieuwe logo voor de stadspromotie van de hoofdstad: ‘I amsterdam’. Uitgevoerd in zwart, rood en wit en ontworpen door reclamebureau KesselsKramer. Dit reclamebureau had de pitch gewonnen die mijn voorganger Geert Dales had uitgeschreven onder vijf Amsterdamse bureaus. Erik Kessels was niet de enige die op het idee ‘I amsterdam’ was gekomen, want twee andere bureaus hadden er ook mee gespeeld, maar de uitvoering van KesselsKramer was het meest strak en hun verhaal over de noodzaak van een campagne die creativiteit, innovatie en handelsgeest benadrukte, sprak het meest aan.

Volgens een ‘onderzoekje’ in Het Parool bleek een meerderheid van de Amsterdamse bevolking er niet warm voor te lopen. Waar is dat voor nodig? Kan dat geld niet beter worden besteed? Waarom is het in het Engels? Van de fractie van Leefbaar Amsterdam, bestaande uit vader en zoon Bakker van de Dappermarkt, kreeg ik een T-shirt met als opschrift ‘Ik ben Amsterdammer’. Dat vonden zij een betere slogan voor de stadspromotie. Toch duurde het niet lang voordat bewoners, ondernemers en bezoekers ‘I amsterdam’ begonnen te omarmen. Of je nu woont, werkt of op bezoek bent in Amsterdam, voor allemaal geldt: jij bent een stukje van de stad en samen maken we de stad. Na Amsterdam kozen verschillende steden voor woordgrapjes om hun stad te promoten: BeBerlin, LondON, OnlyLyon. Allemaal afgekeken of geïnspireerd door de campagne van onze hoofdstad.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap