Spring naar de content

Onthullend: dit is wat Facebook allemaal van u weet

In de week dat voor het eerst in de geschiedenis 1 miljard mensen op dezelfde dag actief gebruik maakten van Facebook, kan het misschien geen kwaad om eens kritisch te kijken naar alle gegevens die je afstaat aan alleen al dat sociaal medium. De Engelse universiteit van Cambridge heeft daar recent een test voor gemaakt die Apply Magic Sauce heet.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Het testprogramma baseert zich bij het onderzoek uitsluitend op de ‘likes’ die je in de loop van je Facebook-leven hebt gegeven en voorspelt dan nauwkeurig je leeftijd, seksuele orientatie, (delen) van je karakter en nog zo het een en ander, zoals je inkomen, je intelligentie en je woonplaats. Het enige dat je hoeft te doen is de website van Apply Magic Sauce bezoeken en het programma toegang tot je Facebook-account geven.

Facebook kent op dit moment wereldwijd bijna 1,5 miljard gebruikers en is daarmee verreweg het grootste sociaal medium. maar ook een bedrijf dat handel drijft met de verzamelde gegevens. In een post (uiteraard op Facebook) stond zelfs Facebook-oprichter en -topman Mark Zuckerberg er even bij stil. Hij zegt daarin trots te zijn op de verbondenheid die Facebook over de hele wereld heeft bewerkstelligd, maar verzuimt te melden dat hij ook de hoeder is van wat waarschijnlijk de grootste database ooit over de wereldbevolking is.

Anderen zijn zich daar heel wat meer van bewust. De bedenker van Apply Magic Sauce, Michal Kosinski, denkt zelfs dat het beeld dat we min of meer onbedoeld achterlaten op Facebook, wel eens reëler kan zijn dan het beeld dat we in de alledaagse omgang aan anderen presenteren. ‘Het is vrij gemakkelijk om een ander beeld van jezelf te geven tijdens een sollicitatiegesprek van een half uur of bij een eerste afspraakje. Maar het beeld dat uit jaren Facebook-gebruik oprijst is veel moeilijker te vervalsen’, aldus Kosinski in een interview deze week.

Een oplossing voor al die ‘gelekte’ informatie biedt Apply Magic Sauce uiteraard niet maar de gedachte erachter is dat gebruikers van Facebook (maar uiteraard ook van andere internet-toepassingen) zich veel meer bewust moeten zijn van wat zij allemaal afstaan aan de hele wereld. Het zou zomaar kunnen zijn dat daar dingen bij zijn die je in de fysieke wereld liever niet openbaar bekend zou willen hebben.

Onderwerpen