Spring naar de content

Hoe oprecht is de boodschap van Instagrammeisje Essena O’Neill?

Veel gezien op Facebook- en Twittertijdlijnen deze week: het verhaal van de Australische Essena O’Neill. Het voormalige Instagrammodel, met 500.000 volgers op dat platform, keerde haar leven om en besloot de sociale media die haar rijk maakten gedag te zeggen. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Paul Geraedts

Dit verhaal behoeft enige uitleg: O’Neill verdiende een dikke boterham met het promoten van jurkjes, bikini’s en andere producten op haar instagramprofiel. Uiteraard met een subtiele vermelding van de fabrikant van het product. Prima baantje, zou je zeggen.

Niet dus, want O’Neill onthulde op haar instagramprofiel (dat ze inmiddels verwijderd heeft) de werkelijke tol van haar modellenleven. Naar eigen zeggen voelde ze zich leeg, oppervlakkig en ongeïnspireerd vanwege het promoten van een volgens haar onethische levensstijl. Wijze, oprecht klinkende woorden die we willen geloven.

Echter, direct na haar biecht kwam een flinke discussie over de werkelijke bedoelingen van Essena op gang, en die waren niet allemaal even positief. Toegegeven: het riekt een beetje naar geslaagde zelfpromotie. Door haar vertrek met veel bombarie aan te kondigen lanceerde de mediagenieke (want: mooie vrouw) O’Neill zichzelf naar een hoger platform, ver buiten haar half miljoen instagram-volgers is ze inmiddels een bekend gezicht. Een optreden in een talkshow is een logische volgende stap, maar dat is wellicht ietwat voorbarig.

Bloggen en vloggen
Wat haar goede zaak ook niet bepaald helpt is het feit dat ze in de dagen na het verlaten van Instagram fervent bleef bloggen en vloggen, ditmaal over de nasleep van haar rigoureuze stap. waarbij de tranen rijkelijk vloeiden. Dit doet ze niet op Instagram of Youtube, maar op haar eigen website. Desalniettemin een opmerkelijke keuze voor iemand die sociale media spuugzat zegt te zijn.

Tot slot haar boodschap. Die lijkt oprecht en vanuit het hart te komen. O’Neill verklaarde vanaf deze week het ‘echte leven’ promoten, in plaats van het vertekende beeld dat sociale media ons voorhouden.

Dit is misschien een open deur van jewelste maar voor haar publiek (veelal jonge meisjes) is het zeer goed dat één van die instagramsterren zich uitspreekt tegen deze vorm van sluikreclame. We houden het daarom op een nobel streven, gecombineerd met gelikte marketing waarvan O’Neill het effect zeker niet erg vindt.

Bijna vergeten: u kunt op de website van O’Neill ook doneren, maar dat is uiteraard geheel voor het goede doel.

Onderwerpen