Spring naar de content

Alles over het systeem dat de Formule 1 spannender moet maken

Naast meer motorgebrul, nieuwe bolides, meer circuits en meer teams is er nóg een verandering in het aankomende Formule 1-seizoen. Waarschijnlijk vanaf de vijfde race in 2016, de GP van Spanje op 15 mei, wordt er geracet met een knock-out-kwalificatiesysteem. Wat kunnen we daarvan verwachten?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Marleen Hogendoorn

Afgelopen week kwam Formule 1-baas Bernie Ecclestone weer eens in het nieuws met een omstreden uitspraak. Dit keer noemde hij ‘zijn’ sport saai, en hij zou er zelfs geen geld aan willen uitgeven om er een een dagje met zijn familie naar te kijken. “Er is toch niks aan als je vooraf al weet dat Lewis Hamilton gaat winnen en de andere Mercedes ook op het podium eindigt?”, aldus ‘Mr. E’. Hij zou het graag anders zien: degene die de snelste tijd neerzet, start vanaf de tiende plaats, en degene die zich als tiende kwalificeert start juist vanaf poleposition. De Formule 1-baas legt uit: “Het is niet de bedoeling om de hele volgorde om te draaien, want de snelste auto’s zullen de langzamere auto’s bij de start toch al inhalen. Maar er komt meer strijd tussen coureurs die aan elkaar gewaagd zijn. Er zal in ieder geval discussie ontstaan en dat hebben we gewoon nodig.”

Knock-out systeem
Toevallig of niet, vlak na die uitspraak stemden de teambazen unaniem in met het plan om een knock-out systeem op de zaterdagen in te voeren vanaf de start van het seizoen. Ook internationale autosportbranche FIA bevestigde deze plannen. Dat systeem moet de races een stuk spannender maken.

Hoe werkt dat precies? Net als bij eerdere seizoenen duurt de kwalificatie een uur en zal het bestaan uit drie onderdelen. Nieuw is dat de coureurs meer tijd op het circuit moeten doorbrengen om niet vroegtijdig te worden uitgeschakeld. In schema ziet die afvalrace er zo uit:

Deel 1
Alle 22 coureurs rijden op het circuit. Na zeven minuten valt de coureur met de langzaamste rondetijd af. De 21 overige coureurs blijven doorracen, na elke 90 seconden valt weer de langzaamste af. Dat gaat door tot er vijftien coureurs overblijven en die mogen naar de volgende ronde.

Deel 2
De 15 coureurs racen verder. Na zes minuten valt de langzaamste af, daarna wordt na elke anderhalve minuut de langzaamste coureur uitgeschakeld net zolang tot er acht overblijven.

Deel 3
Van de laatste acht coureurs valt na vijf minuten weer de langzaamste af en daarna opnieuw elke negentig seconde de volgende. Dit gaat door tot de twee snelste coureurs over zijn en zij vechten tot slot om poleposition.

Slechte timing
De FOM, de partij die verantwoordelijk is voor de timing in de Formule 1, gaf aan dat er door deze late verandering te weinig tijd is om de software nog aan te passen. Een slechte timing. Daarom wordt het nieuwe afvalsysteem waarschijnlijk pas in Spanje geïntroduceerd. Tijdens de grandprix van Australië op 20 maart gaat het nog op de oude manier.

De raceteams reageerden positief op de nieuwe plannen. Maar belangrijker: is Ecclestone nu eindelijk tevreden? Eh nee. Hij is geen fan van het nieuwe systeem: “Het is niet wat ik gewild zou hebben. Ik wil gewoon de grid door elkaar husselen zodat de snelste man in de kwalificatie niet van pole vertrekt op zondag en aan de horizon verdwijnt.”

We wachten met smart op zijn nieuwe omstreden uitspraken.