Spring naar de content

Wat de factchecker kan, denkt Google beter te kunnen

Google heeft in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een nieuwe functie geïntroduceerd: de fact-check. Het moet de gebruikers helpen te bepalen of een online nieuwsbericht betrouwbaar is. Google voegt daarom een label toe aan de zoekresultaten van nieuwsorganisaties.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Door Postma

De zoekmachine begon zeven jaar geleden al met het labelen van artikelen, denk aan ‘opinie’, ‘wikipedia’, ‘meest geciteerd’ en ‘lokale bron’. Voor het fact-checklabel maakt Google gebruik van Claim Review en media die zelf een systeem gebruiken dat de feiten checkt. Gerelateerde verhalen waarvan de feiten gecheckt zijn of die als functie hebben om feiten te controleren verschijnen in de zoekmachine onder het bericht.

Het voorbeeld dat Google gebruikt in de aankondiging van de nieuwe service is het bericht dat claimt dat vrouwen op het punt van bevallen in alle ziekenhuizen in Engeland naar huis zouden worden gestuurd wanneer zij hun paspoort niet kunnen tonen. Google laat bij dit zoekresultaat een link via Full Fact zien waaruit blijkt dat het slechts om één ziekenhuis ging als onderdeel van een proef en alleen bij niet spoedeisende gevallen.

Bron: Google
Bron: Google

Het controleren van de feiten in nieuwsberichten is – gelukkig – niet nieuw. In eerste instantie werd dit vooral gedaan door eigen redacties, maar met de toenemende hoeveelheid van online nieuws gebeurt het controleren nu ook veel door andere organisaties. Volgens het Duke University Reporter’s Lab worden er wereldwijd door meer dan honderd sites rigoureuze fact-checks uitgevoerd.

In Nederland hebben de feitencheckers de afgelopen jaren ook aan populariteit gewonnen. Begin 2012 begon nrc.next met ‘next.checkt’. Sindsdien zijn de rubrieken als ‘Feit of fabel’ en ‘Klopt dit wel?’ niet meer weg te denken uit het medialandschap. Wanneer de nieuwe dienst van Google ook in Nederland beschikbaar is, is nog niet bekend.