Spring naar de content
bron: anp

De voorspellingen voor het mediajaar 2024

Tessa Sparreboom blikt in haar eerste wekelijkse column vooruit op het nieuwe mediajaar. ‘In 2024 blijft Mai Spijkers de enige man in Nederland die begrijpt hoe je met boeken geld verdient.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tessa Sparreboom

Het vervelendst aan het einde van het jaar is het plichtmatige terugblikken op dat jaar. Nederland verandert dan in de dementenvleugel van het verpleeghuis. Wat is er gebeurd? Wie zijn er allemaal overleden? Who cares! Gelukkig is het nu 2024 en tijd om vooruit te kijken. Als nieuwe mediacolumnist van HP/De Tijd doe ik graag een aantal voorspellingen voor het aankomende mediajaar.

In 2024 blijft Mai Spijkers de enige man in Nederland die begrijpt hoe je met boeken geld verdient. Dit jaar verschijnt bij zijn uitgeverij de debuutroman van een Oekraïense vluchteling. Het boek wordt direct alom geprezen. Hoewel de Volkskrant sinds september 2023 geen sterren meer uitdeelt, maakt boekenchef Wilma de Rek voor deze roman een uitzondering: vijf sterren. Dan lekt uit dat de auteur niet bestaat en dat het boek met wat hulp van een redacteur is geschreven door AI. Er verschijnen twaalf columns over de affaire in vijf landelijke kranten. Het boek stijgt vervolgens naar de nummer één in de Bestseller60 en blijft daar negen weken staan. Mai Spijkers koopt een vakantievilla op Key West.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Bij De Slimste Mens duikt de troonopvolger van Stefano Keizers en Joost Oomen op. Het is een onbekende jongen van eind twintig uit de Amsterdamse kunstscene. Hij draagt een feloranje trainingspak en praat alsof ie op elke lettergreep de klemtoon wil leggen. Hij weet helemaal niks, tot Philip Freriks in de laatste ronde vraagt: ‘Wat weet je van… de Ninja Turtles?’, dan dreunt hij tot ieders hilariteit in luttele seconden alle vijf de goede antwoorden op. Hij ligt eruit, maar twee dagen later mag hij als aanstormend mediatalent bij Humberto aanschuiven. Iedereen is razend benieuwd of hij op tv een typetje speelt of echt zo is. Humberto vraagt het hem op de man af. Nee, zegt de jongen, hij speelt niks, dit is gewoon wie hij echt is. Hierna houdt hij een pleidooi voor koe-knuffelen, dat Humberto na tien minuten gierend moet afkappen. Nederland is om. De jongen gaat met Keizers en Oomen als het collectief ‘De 3 Muskusratten’ de theaters in.

Jonge randstedelijke mensen doen dit jaar havermelk in de ban, en niet omdat de verbruiksbelasting op het product omhoog gaat. In de eerste maanden van 2024 zal het immens saaie cliché van de ‘havermelkelite’ nog in allerlei media opduiken, tot deze elite de creatieve armoede onder onze opiniemakers gewoonweg niet meer aankan en dus maar wat anders gaat drinken. Zwarte koffie, bijvoorbeeld.

Bij De Slimste Mens duikt de troonopvolger van Stefano Keizers en Joost Oomen op. Het is een onbekende jongen van eind twintig uit de Amsterdamse kunstscene

SBS6 komt met een programma waarin Nederlandse snackbareigenaren naar verre oorden worden gestuurd om te zien of hun cafetaria daar kans van slagen heeft. Het programma trekt 150.000 kijkers, uitsluitend van die mensen die vinden dat ze er eigenlijk boven staan maar het dan ironisch kijken en fragmentjes op X en Instagram delen. Ook de kwaliteitskranten schrijven recensies over het format. In die recensies kraken de tv-recensenten het niet af, want dat zou te makkelijk zijn, maar laten ze er een of andere uit de lucht gegrepen culturele analyse op los. Na drie weken wordt duidelijk dat het programma geen nieuw seizoen krijgt.

Tommy Wieringa, Leon de Winter en Ilja Leonard Pfeijffer kondigen hun grootste roman tot nu toe aan. De romans, alle drie hoogst actueel, beslaan vier eeuwen en spelen zich af op zes continenten, in 32 steden en op het platteland van België, Engeland, Polen, Kansas en Kirgizië. In totaal kunnen we ons verheugen op 97 personages en 4500 pagina’s.

In Doetinchem komt een bejaarde onder verdachte omstandigheden om het leven. Het AD brengt diezelfde maand nog de podcast De dood in Doetinchem uit. In de tiende en laatste aflevering wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit: de AD-journalist pleegde zélf de moord, omdat over alle andere onopgeloste moorden al een podcast bestond.

Twee miljoen kijkers willen de terugkeer van Matthijs van Nieuwkerk op televisie zien. Van Nieuwkerk straft al die sensatiezoekers keihard af door in de eerste uitzending van zijn nieuwe RTL-programma niks te zeggen en ons een uur lang naar live gezongen chansons te laten luisteren.

En dan tot slot: Sylvia Witteman schrijft in 2024 een column over een toevallig opgevangen gesprek.

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word lid, al vanaf €5 per maand.