Spring naar de content

Een uur fappen en soppen op Jezus Klaver trekt niemand

De wens van de NPO om het rapaille te beleren is mateloos. De kijker moet en zal worden heropgevoed.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Arthur van Amerongen

Het Journaal is mettertijd verworden tot een geteleviseerd huisbulletin van de Jostiband. Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, zo’n beetje het enige programma waarvoor de kijker een iets hogere opleiding nodig had dan MBO niveau 3, is uit de ether gehaald. In september komt het zoveelste reisprogramma van de NPO: kajakken met de sterren. Het programma heeft volgens BNNVARA een diepere laag. “Tussen de spectaculaire stroomversnellingen en watervallen door ontstaan er pittige confrontaties en diepgaande gesprekken, waarbij de emoties en frustraties soms hoog oplopen.” Dat worden dus close-ups van de volgepoepte Tena-slip van Patty Brard. Rond de vastenmaand ramadan waren er maar liefs vier programma’s voor mohammedanen, terwijl iedereen weet dat die nooit naar de NPO kijken.

Jesse: een jukbeenderen-uitgedaagde bal gehakt

Het dieptepunt van Publikumsbeschimpfung is de première van de propagandafilm Jesse, over het ventje dat nog niets heeft gepresteerd in zijn leven en na de oorwassing door de sluwe vossen straks mokkend in de oppositiebankjes zit. Hoe haalt de Publieke Omroep het in godsnaam in zijn hoofd om dit efemere & confabulatoire puberidool op primetime nota bene een uur lang heilig te verklaren? Eerder was Frans Timmermans aan de beurt met de hagiografie De Europeaan, waar hij zelf het hardst om moest snotteren. Ik vernam uit het Hilversumse dat Frenske zijn huilbui tijdens de première van De Europeaan achteraf in de documentaire gemonteerd wilde hebben. maar dat ging zelfs onafhankelijk hagiograaf Dirk Jan Roeleven toch een beetje te ver.
What’s next? Ivo Niehe met een biopic van drie uur, getiteld: Wereldberoemde mensen die mij mochten ontmoeten? Laat de NPO potverdorie Gringo: The Dangerous Life of John McAfee uitzenden op prime time. Na het rimmen van Klaver kan de coprofagie van de knettergekke oprichter van het computer- en netwerkbeveiligingsbedrijf McAfee er ook wel bij op de grote hoop. Het is een van de heftigste documentaires die ik ooit zag en hele andere koek dan een knulletje in een eikeltjespyama die naar de Teletubbies zit te kijken en natte windjes laat van pure opwinding. Of zend voor mijn part Zij gelooft in mij nog een keer uit, want Hazes was tenminste een Mensch en sluit meer aan bij de belevingswereld van de gemiddelde tragische televisiekijker dan Klaver, dat vehikel voor het duistere gedachtegoed van de Duyvendak-dynastie, die jukbeenderen-uitgedaagde bal gehakt naast wie Sylvana Simons uitgroeit tot Martin Luther King.

Jezus Klaver nodigde de aanhangers van zijn beweging via e-mail en app uit om zich aan te melden voor een gratis plek bij de première van Jesse in de zaal van bioscoop Rembrandt te Utrecht. Die was binnen een uur volgeboekt. Ik ben blij dat ik daar geen schoonmaker ben, want reken maar dat het daar een glibberige boel wordt met al die hysterische huppelkutjes en genderverwarden met stijve piemeltjes, als ze tenminste een uur volhouden met al die pilletjes in de mik.
Dat wordt dweilen met de kraan open. En achter de coulissen staat propagandaleider Anton Johan Wijnand Duyvendak te kwijlen en te handenwrijven over het zoveelste mediasucces van zijn trekpop.

Ecce Homo

Documentairemaker Joey Boink is huisvriend van Klaver en noemt de propagandafilm van een uur een intiem portret. Zo laat de gewezen beeldmaker van GroenLinks beelden zien van zichzelf en Klaver terwijl ze aan het sporten zijn. Hij zegt er niet bij welke sport. Diep Turks olieworstelen? Oud-Grieks vuisten? Hartstikke interessant natuurlijk, die male bonding, maar wat voegt dat toe aan de politieke meerwaarde van Hochstapler Klaver dat-ie met zijn maatje in een hamam zit te beppen?
Filmproducent Doxy ontkent in alle toonaarden dat het een GroenLinks-film is. De partij zelf heeft laten weten dat financieel niet aan de film is bijgedragen, al was Boink tijdens het draaien wel in loondienst en als beeldvoerder verantwoordelijk voor het maken en plaatsen van video’s op sociale media als Facebook en Instagram tijdens de campagne. Uiteraard heeft GroenLinks Boink toestemming gegeven om zijn materiaal te gebruiken.
Boink zei tegen Elsevier: “Ik heb nul campagnemateriaal gebruikt. Ik heb wel degelijk affiniteit met de idealen van GroenLinks, ja. Maar het had net zo goed een andere partij kunnen zijn (…). Ik heb voldoende afstand genomen, vind ik zelf. Ik denk juist dat ik, omdat ik zo dicht op Klaver zat, een heel goed inkijkje hebben kunnen bieden in zijn campagne en in zijn privéleven (Klavers moeder overleed eind april, red.). Daarbij laat ik ook alle wrijvingen zien tijdens de campagne. De brainstormsessies, hoe Jesse reageert op aanvallen van bijvoorbeeld de PvdA en De Telegraaf. Je ziet ook hoe Klaver niet heel blij reageert op de exitpolls tijdens de verkiezingsavond.” Joey Boink kan het gedrocht als ik het allemaal zo lees beter Maak van uw scheet een donderslag noemen.

Ik ben natuurlijk razend benieuwd hoeveel volidioten – los van de genoemde huppelkutjes, de 63 genders van GroenLinks en de gestaalde kaders van het politbureau – er uiteindelijk gaan kijken naar deze bij voorbaat al tranentrekkende schmaltz over het valse zusje van Justin Trudeau. Misschien dat ik uiteindelijk op maandagavond 4 september toch ook stiekem ga koekeloeren, in mijn Tena-slip met een doos Kleenex bij de hand. Niets menselijks is mij vreemd en ‘t is precies wat de Romeinse landvoogd Pontius Pilatus zei toen hij de Heere Jezus na de geseling met de doornenkroon, spotmantel en koninklijke attributen toonde aan het joodse volk: “Ecce Homo!”