Ergernisje: vliegen tot we erbij neervallen met de VVD in de cockpit

Ooit was Schiphol een bescheiden vliegveldje, inmiddels is het een megalomaan prestigeproject geworden. En als het aan de VVD ligt moet het groter, groter, en nog groter, schrijft Wiek van Gemert in ons Haagse Ergernisje.

Schiphol
Beeld: ANP/Olaf Kraak

Schiphol, u kent het wel: de plek waar u de vervelende doch noodzakelijke eerste en laatste uren van menig vakantie doorbrengt. Helaas is de vlucht die u naar uw vakantiebestemming brengt slechts één van de in totaal 500.000 vliegtuigen die jaarlijks opstijgen of landen op Schiphol.

Terwijl Rutte III zichzelf graag de titel aanmeet van het ‘groenste kabinet ooit’ kan de luchtvaart rustig zijn gang gaan. Het feit dat de luchtvaarsector is uitgesloten van het Parijsakkoord betekent helaas niet dat de sector geen immens groot effect heeft op het milieu. Sterker nog: als de luchtvaart zo doorgaat stoot die sector in 2080 meer uit dan de rest van de wereld, en daarmee in zijn eentje meer dan de hele wereld volgens ‘Parijs’ mag.

Ondertussen zijn vliegtickets noch de vliegtuigbrandstof kerosine belast, maakt Schiphol – hoewel het staatseigendom is – eigenhandig miljoenen aan subsidie over aan de luchtvaartsector en krijgt de Nederlandse luchtvaart als het aan de VVD ligt dus vrij baan om door te groeien met nóg meer vliegbewegingen. (D66-staatssecretaris Snel heeft gezegd werk te willen maken van de belastingvrijstelling, waarvoor een bescheiden chapeau).

Vliegen tot we er bij neervallen

Als je bedenkt dat zelfs een enkele vlucht van Amsterdam naar Parijs al duizenden kilo’s CO2 uitstoot, kijk je toch anders naar het getal van 500.000 vliegbewegingen. Bovendien is dat slechts het topje van de ijsberg. In het tot beleid gemaakte advies van de Alders-tafel, de overlegtafel voor luchtvaart en omgeving, staat een plafond van 510.000 vliegbewegingen genoteerd. Deze marge van tienduizend zal Schiphol vermoedelijk met beide handen aan zal grijpen.

Belangrijker nog, het maakt het milieu echt niet uit of een vliegtuig op Schiphol de kilo’s CO2 de lucht in schiet of zo’n vijftig hemelsbrede kilometers verderop. De voorgenomen groei van Lelystad is dan ook grotendeels gebaseerd op een farce: het ‘verplaatsen’ van vluchten betekent in de praktijk niets meer dan een groei van het totaal aan vluchten. Er waren vorig jaar dan ook geen 500.000, maar bijna 650.000 vliegbewegingen in Nederland want ook op kleinere vliegvelden zit men niet stil.

Een miljoen vrachtwagens

Bovendien betekent dit dat hele extra regio’s vol mensen in de schadelijke Schipholmolen worden getrokken, alsof het op Schiphol nog niet erg genoeg is. Een opstijgend vliegtuig stoot evenveel fijnstof uit als een miljoen vrachtwagens. Deze luchtvervuiling uit ultrafijnstof levert voor meer dan veertigduizend omwonenden van Schiphol een verkorte levensverwachting op van vier maanden tot meer dan een jaar.

En dan hebben we het nog niet eens over geluidsoverlast die afgelopen jaar 8300 klachten opleverde. Dat smaakt naar meer als de we de VVD mogen geloven, want zij zien het aantal vluchten vanaf Schiphol graag naar 590.000 groeien in de komende vijf jaar.

De tekst loopt hieronder door. 

Schiphol
Beeld: ANP/Jerry Lampen

Zij die klagen worden overgeslagen

Het grenst aan het absurdistische. Het kleine Nederland heeft een vliegveld dat bijna in de top tien grootste van de wereld staat. Liefst 68 miljoen passagiers maakten vorig jaar gebruik van Schiphol: vier keer de Nederlandse bevolking. Het is het verhaal van koning Midas die verslaafd raakt aan de Schiphol-euro’s, maar dan is het helaas geen sprookje.

De burgers kunnen klagen wat ze willen: in een wereld waar alles financieel is, gaat het vestigingsklimaat boven het leefklimaat, en het geld dat extra banen opleveren boven de gezondheid van de omwonenden die deze banen uit moeten voeren.

“Als de Groningse gasbel onder Amsterdam lag, was de gaskraan al jaren dicht,” klonk het veelal over de Groningse gaskwestie. Maar hoezeer deze stelling ook aan een pijnlijke waarheid raakt, de houding van de VVD over Schiphol pleit toch voor het tegenovergestelde: ook de gezondheid van burgers in de omgeving Amsterdam is ondergeschikt aan de portemonnee. Schiphol heeft alles in zich om een tweede Groningen te worden, voor zover het dat niet al is.

Meer leuke content? Like ons op Facebook