Spring naar de content
bron: ANP/Robert Vos

Veldtocht Roel ‘Redbad’ Reiné tegen Gouden Kalveren

Doet de nieuwe Nederlandse spektakelfilm Redbad nu wel of niet mee met de Gouden Kalveren? Producent Klaas de Jong trok de film uit chagrijn over de Dutch Academy For Film (DAFF) terug uit de Kalverenselectie, maar regisseur Roel Reiné gooit zijn film weer terug de ring in. Dan moet de DAFF wel flink veranderen, aldus Reiné in een open brief die filmredacteur Nico van den Berg onder ogen kreeg.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nico van den Berg
Reiné en acteur Frank Lammers op de set van Michiel de Ruyter. Beeld:

Producent Klaas de Jong en regisseur Roel Reiné zijn de onvervalste enfant terribles van de Nederlandse cinema. Toen de film Michiel de Ruyter een paar jaar geleden te weinig nominaties kreeg voor de Gouden Kalveren trok De Jong de film meteen terug uit de selectie.
“Een elitair feestje voor arthousefilms,” noemde hij het jaarlijkse prijzenfestijn in Utrecht. Daarom moest er volgens De Jong dan ook een speciaal Kalf voor Beste Publieksfilm komen.

Het pleidooi van De Jong wordt nu herhaald door Reiné in een open brief – die circuleert onder filmmakers – aan het DAFF-bestuur. Van de vereniging zijn zo’n zeshonderd filmmakers lid, waaronder regisseurs, producenten en acteurs. Zij bepalen de Gouden Kalveren nominaties en de uiteindelijke winnaars. Ook Roel Reiné is lid van deze club, al heeft de vereniging ook een markante historie van gedoe.
Zo stapten producent Frans van Gestel en regisseur Joram Lürsen, makers van het succesvolle Alles is Liefde en Alles is Familie vorig jaar uit de DAFF omdat hun film Publieke werken van de tien nominaties er geen één Gouden Kalf wist te verzilveren. Ook Dick Maas staat niet op de ledenlijst.

Onder de aanhef De toekomst van het Gouden Kalf en de Nederlandse filmindustrie geeft Roel Reiné zijn collega-filmmakers in de open brief er flink van langs. Nederlanders (…) lijken elkaars succes niet echt te kunnen verdragen. In Amerika zijn mijn beste vrienden regisseurs. (…) Dat kan je je hier in Nederland niet voorstellen,” aldus Reiné.

Dat het Reiné hoog zit, blijkt door de hele brief heen. Hij wil serieus genomen worden, zoveel wordt al lezende wel duidelijk. “Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik mijn Kalf-nominatie kreeg voor The Delivery er een boe-roeper in het publiek zat, een beroemde collega-regisseur,” schrijft hij. “Ook zei Marc van Warmerdam in DWDD dat hij niet eens de moeite had genomen om Michiel de Ruyter te bekijken voor zijn selectie van de Kalveren, waarbij instemmend geknikt werd door zijn andere collega’s.”

Volgens de blockbusterregisseur moet de uitreiking van de Gouden Kalveren helemaal op de schop. Zo horen er drie Gouden Kalveren voor Beste Film te komen: één voor beste Auteursfilm, één voor Beste Kinderfilm en één voor Beste Publieksfilm. Vooral van die laatste categorie wordt Reiné heel enthousiast: “De Kalveren moeten weer een publieksspektakel worden”.
Hij gaat in de brief nog veel verder: “Commerciële films zijn ook kunstobjecten, maar die worden nu compleet genegeerd,” stelt de regisseur van Michiel de Ruyter en Redbad.

De tekst loopt hieronder door. 

DAFF meldde HP/De Tijd  dat ze naar aanleiding van de brief van Reiné in de komende weken een openbaar debat wil organiseren. Zowel leden als niet-leden kunnen zich daar mengen in het gesprek tussen Reiné en DAFF. De intentie is om daarna met de uitkomst op de korte termijn veranderingen rond de Gouden Kalveren door te voeren.
“Een aantal van de punten die Reiné in zijn brief aanhaalt, worden reeds onderzocht omdat we er, in samenwerking met het Nederlands Film Festival, continu naar streven de verkiezing van de Gouden Kalveren volgens het Academy systeem zo goed mogelijk te laten verlopen,” aldus Jenny Booms, woordvoerder van DAFF.

Ook Silvia van der Heiden, de nieuwe directeur van het Nederlands Film Festival, houdt zich nog op de vlakte. Vorige week in het Ketelhuis tijdens één van haar eerste publieke optredens stelt ze dat ‘we er goed naar moeten kijken’ en dat ‘we altijd in gesprek zijn’ over de formule van de Gouden Kalveren.

Op dit moment kiezen de leden van de DAFF de winnaar van de Gouden Kalveren. Het idee daarachter:  meer draagvlak te hebben dan de tijd waarin jury’s het voor het zeggen hadden. Dat valt dus flink tegen. Roel Reiné blijft in elk geval sceptisch en somber: Ik ben bang dat de Nederlandse filmindustrie steeds dieper zakt en in de schaduw zal vallen van onze omringende buurlanden.”

De bezoekcijfers van de Nederlandse film lijken Reiné in elk geval gelijk te geven. Die liggen de eerste vijf maanden van dit jaar flink lager dan dezelfde periode in 2017. De vraag is of DAFF genoeg steun blijft houden in de filmwereld of dat het net als het gelijknamige Nederlandse automerk richting de afgrond rijdt.

Onderwerpen