Spring naar de content
bron: ANP/Arie Kievit

CO2-compensatieplan van Shell is een ordinaire fopspeen

Ik moest benzine tanken vanmorgen. Dat doe ik meestal bij een onbemand Shell-tankstation hier bij mij in de buurt. Daar is de Euro95 verreweg het goedkoopst – je moet wat als eenvoudige inktkoelie. Ik dacht: gelijk even kijken of ik hier ook mijn CO2-uitstoot kan compenseren. Shell biedt automobilisten namelijk met ingang van vandaag de mogelijkheid hun CO2-voetafdruk af te kopen. Hoe? Door per liter een cent meer te betalen. Geld dat Shell vervolgens weer investeert in de aanleg van nieuwe bossen, onder meer in Indonesië en Peru.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Een sympathiek plan. Vond ik. Ik rijd in een oude Volvo V70, een benzine- en olieslurper met 345.000 kilometer op de teller, dus ik dacht: doen! Je wilt een deugmens worden of je wilt het niet. Maar hoe ik ook zocht: nergens een mogelijkheid om zo’n aflaat te kopen.

Geen punt. Het bleef een fijn onderwerp voor een positief stukje. Konden ze bij het momenteel zo getormenteerde Shell wel gebruiken, veronderstelde ik. De schade door de aardbevingen, een rampzalig gevolg van de gaswinning door halfdochter NAM, de onthullingen over het ontwijken van dividendbelasting en de winstbelasting en de lobby voor afschaffing van de dividendbelasting hebben het imago van de Brits-Nederlandse multinational in Nederland bepaald geen goed gedaan.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Charmeoffensief

Kennelijk was er iets veranderd, kennelijk was ook aan de ‎Carel van Bylandtlaan het besef doorgedrongen dat er iets moest gebeuren. Een charmeoffensief: een CO2-compensatieplan. Maar liefst 266 miljoen euro trekt de Koninklijke ervoor uit, waarvan 17 miljoen euro voor de aanplant van 5 miljoen nieuwe bomen in Nederland. Doel: met ingang van 2019 in drie jaar tijd de netto CO2-voetafdruk met 2 tot 3 procent verminderen.

De schade door de aardbevingen, de onthullingen over het ontduiken van de dividend- en winstbelasting en de lobby voor het afschaffen van de dividendbelasting hebben het imago van Shell bepaald geen goed gedaan

Daar moest ik meer van weten! Goed anderhalf uur googelen leerde me veel. Dat het kan als automobilist : voor een cent per liter je CO2-uitstoot compenseren – zij het niet in Nederland, maar in tropische gebieden waar landbouwgrond veel goedkoper is. Dat er veel kritiek is op het plan – van de usual suspects (Greenpeace, Urgenda), maar ook van weerman Gerrit Hiemstra:

Ik leerde ook dat voor Shell de bomen niet tot in de hemel groeien: als het concern zijn complete uitstoot wil compenseren, moet het elk jaar een stuk bos ter grootte van Frankrijk aanleggen. En dat Marjan van Loon, de baas van Shell Nederland niet meedoet – zij rijdt in een waterstofauto, een Toyota Mirai. Een soort Prius, maar dan nog erger.

En dat de actie in feite niets ander is dan een ordinaire fopspeen. Want wat lees ik in een analyse in de Volkskrant: een liter benzine is goed voor 2,7 kilo CO2. Daarvan is 20 procent toe te schrijven aan de productie, 80 procent komt uit de uitlaat. Als de automobilist kiest voor compenseren, betaalt hij die 80 procent en Shell die resterende 20 procent. Met andere woorden: Shell de lusten: ruim 20 miljard euro winst in 2018, u en ik (het grootste deel van) de lasten.

Als de automobilist kiest voor compenseren, betaalt hij  80 procent van de CO2-emissie en Shell 20 procent. Met andere woorden: Shell de lusten: ruim 20 miljard euro winst in 2018, u en ik (het grootste deel van) de lasten

Was dit echt waar? Ik kon het niet geloven. Een mailtje naar de Shell Persdienst bood uitkomst. Wat blijkt: het klopt! Ver weggestopt in de wel heel erg kleine lettertjes van de algemene voorwaarden: de uitstoot bij de verbranding (“Tank-to-Wheel”) vertegenwoordigt ongeveer 80 procent van de totale (“Well-to-Wheel”) uitstoot, de winning van ruwe olie, het raffineren en de distributie (“Well-to-Tank”) de overige ongeveer 20 procent. Even verderop: “CO2-credits voor “Tank-to-Wheel” kunnen door de deelnemer aan het CO2-compensatieprogramma voor één eurocent (inclusief BTW) extra per liter brandstof worden gekocht.” (-) “Shell zal op haar beurt de CO2-uitstoot voor het gedeelte “Well-to-Tank” – de productie – compenseren door hiervoor eveneens CO2-credits aan te kopen.”

Kijk, dat maakt zo’n CO2-compensatieplan dan toch ineens weer een stuk minder sympathiek.

(PS: Wie desondanks zijn CO2-uitstoot wil compenseren kan daarvoor alleen terecht bij bemande Shell-tankstations).

Onderwerpen