Spring naar de content
bron: Matthias Giesen

Waarom we ons volstoppen met inferieur supermarktvoer

Het vlees is waterig, de spruitjes smaken nergens naar, de kaas lijkt wel plastic en veel biologische producten staan stijf van de verboden bestrijdingsmiddelen. Veel smeriger kan ons voedsel niet worden. Op zoek naar de gamechanger. ‘Smaak is commercieel gezien helemaal niet handig.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Oswin Schneeweisz

De zoveelste onheilstijding over ons voedsel werd onlangs gepubliceerd in het medische vakblad The Lancet. “Er moeten radicale veranderingen komen in ons eetpatroon om een dalende levensverwachting en blijvende schade aan het milieu te voorkomen,” aldus de auteurs. Wat al die berichten gemeen hebben, is dat ze het meestal wel hebben over ingrediënten zoals vet en suiker, maar nooit over smaak. Dat is raar, want als veranderingen in ons voedingspatroon ergens zouden moeten beginnen, is het daar. Waarom stoppen we ons nog langer vol met inferieur supermarktvoer? Ikzelf ben geen uitzondering. Dat smakeloze en waterige kipfiletje begint me echter steeds meer tegen te staan. Je vraagt je af of de recent benoemde nieuwe CEO van Albert Heijn Marit van Egmond zelf weleens zo’n ding in de pan legt. Er valt toch weinig meer van te zeggen dan dat het ‘niet te vreten is’ en dat je het eigenlijk niet zou moeten willen verkopen, laat staan kopen. Maar we verkopen en kopen het wel. Massaal en al jarenlang, want we kennen (bijna) niet meer anders en het is misschien niet lekker, maar wel goedkoop. Ons ben nu eenmaal zunig.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap