Spring naar de content

De kunst ben je zelf


Selfiemusea zijn een wereldwijde rage geworden. Op reportage naar The Upside Down, een interactief museum in Amsterdam, waar het publiek zich massaal laat fotograferen in een ballenbak, op een roze, bewegend ijsje en in een ondersteboven dansclub, tussen de influencers. Een bewijs van toenemend narcisme, of is ijdelheid iets van alle tijden?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bert Nijmeijer

Wat is The Upside Down, de ‘ultimate Instagrammable Dutch experience’ in Amsterdam? Een selfiepaleis, dat sowieso: op de 1500 vierkante meter vloer van het gebouw tegenover de RAI draait het om het maken van foto’s van jezelf, in daarvoor geschikte decors. Maar The Upside Down is dus ook een Instagrammable experience en een ‘interactief museum’ zonder kunst of andere bezienswaardigheden. De kunst ben je zelf, of liever is het beeld van jezelf. 

Een feit is dat een toegangskaartje 25 euro kost. Duur, zeker gezien de jonge doelgroep. “Het ligt eraan hoe je het bekijkt,” zegt Hans Plesman, de CEO van The Upside Down. “Als je naar een pretpark gaat, betaal je geld, voor een fotostudio ook, net als voor een museum. Wij zijn drie in een. En je souvenir neem je in je telefoon mee naar huis.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap