Spring naar de content
bron: Camiel Beekers

Achter de schermen bij de Instagramhit Funda Makeovers

Met meer dan 375.000 volgers is het account Funda Makeovers (@fundamakeovers) een grote hit op Instagram. Eigenaar Beitske de Jong plaatst hierop foto’s van huizen die op huizenverkoopsite Funda hebben gestaan en binnen een jaar weer worden doorverkocht, vaak voor een veel hogere prijs. “Een van de huizen is na de verbouwing een miljoen euro in prijs gestegen.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Camiel Beekers

Het begon allemaal tweeënhalf jaar geleden. Journalist Beitske de Jong wilde samen met haar vriendin een huis kopen en keek daarom iedere ochtend op Funda. Na het bekijken van en bieden op meerdere huizen vond het stel uiteindelijk de ideale plek: een mooi hoekhuis in Utrecht. Toch kon Beitske het niet laten om op de huizenverkoopsitete blijven kijken na haar aankoop. “Funda is echt verslavend. Ik vond het leuk om bij mensen naar binnen te kijken en zo kon ik meteen wat inspiratie opdoen voor de verbouwing.” 

Uiteindelijk stuitte ze op een hoekhuis dat haar wel héél bekend voorkwam. “Ik zag dat we dit huis een half jaar eerder al eens hadden bezichtigd, maar nu was het totaal veranderd. Ik had de oude brochure nog en die legde ik naast de nieuwe foto’s op Funda. Het verschil vond ik heel bizar om te zien. Er zat een extra verdieping op, de binnenkant was helemaal anders en de vraagprijs was met 100.000 euro gestegen. En dat binnen een half jaar.”

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Tekst gaat verder onder de foto

Het eerste ‘geflipte’ huis dat Beitske opviel.

House-flipping

Dit fenomeen wordt ook wel house-flipping genoemd: huizen worden door investeerders opgekocht en binnen een jaar opnieuw in de verkoop gezet, maar dan volgens de laatste woontrends verbouwd en tonnen duurder. Beitske zag dat dit heel vaak voorkwam en besloot de voor- en na foto’s van die geflipte huizen te delen op Instagram. “Als ik het grappig vind, zullen anderen dat vast ook vinden, dacht ik.” Het Instagram-account @fundamakeovers sloeg al snel aan en heeft nu ruim 375.000 volgers. “Dat ging gewoon vanzelf, want ik heb nooit bewust de publiciteit opgezocht. Het is een uit de hand gelopen hobby”, lacht ze. Maar wat is nu het geheim achter het succes? De foto’s zijn op meerdere vlakken interessant voor haar volgers, vertelt Beitske. “Mensen halen er inspiratie uit voor hun eigen woning of verbouwing, maar er zijn ook mensen die zo de woningmarkt in de gaten houden of de waardeverhoging van huizen interessant vinden.”

Tekst gaat verder onder de foto

Beitske plaats twee keer per week foto’s op haar Instagram-account. “Eerst was ik elke avond aan het zoeken, maar dat brak mij op. Nu het zo gegroeid is krijg ik ook uit heel Nederland tips.”
bron: Camiel Beekers

In deze overspannen huizenmarkt gaan huizen als warme broodjes over de toonbank. Wanneer een huis verschijnt op Funda, moet je als koper snel handelen, want de woning is ook zo weer weg. De foto’s van Funda Makeovers laten zien dat het lang niet altijd de nieuwe bewoners van een huis zijn die de woning voor je neus wegkapen: eerder genoemde investeerders zijn er ook als de kippen bij. Beitske kijkt genuanceerd naar deze ontwikkeling. “Dit laat slechts een gedeelte van de woningcrisis zien. Een huis is al decennia niet meer iets om in te wonen, maar een investeringsobject. Tegelijkertijd heeft het verhaal vele kanten. Er zijn natuurlijk veel mensen die geen zin hebben in een verbouwing en liever een kant-en-klaar huis kopen. Dat investeerders daar een kans in zien, is dan ook niet zo gek.”

Tekst gaat verder onder de foto

Zwarte keuken, zwarte kozijnen en visgraatvloer, een huis naar de laatste trends.

Visgraatvloer

“Wat mij veel meer aan het hart gaat, is dat veel huizen op elkaar gaan lijken”, verzucht Beitske. De visgraatvloeren, zwarte kozijnen en zwarte keukens zijn rijkelijk te zien op de foto’s. “De reactie die ik vaak terug lees is dat de huizen wel erg hetzelfde zijn. En dat is ook heel logisch. Als je een huis verbouwt puur voor de verkoop, dan kies je natuurlijk een stijl die veel mensen aanspreekt.” Om toch voor wat variëteit te zorgen op haar Instagram-feed, zoekt ze altijd naar originele huizen. “Ik probeer ervoor te zorgen dat er bij ieder huis iets anders te zien is.” 

Tekst gaat verder onder de foto

Regelmatig zijn geflipte huizen waar niemand in heeft gewoond te herkennen aan een afbeelding van ‘Het Meisje met de Parel’ van Johannes Vermeer, volgens Beitske.  

Ook gaan vaak authentieke elementen van een huis verloren, zoals een en suite, glas-in-loodramen of marmeren schouw. “Het doet altijd een beetje pijn als ik zie dat zulke dingen uit het huis worden gehaald. Dat zijn dingen met historische waarde die je niet zomaar terugbrengt. Ik kan het soms niet over mijn hart verkrijgen om een huis te plaatsen, omdat het zo erg is toegetakeld.” 

Een aantal bijzondere make-overs op een rijtje:

“Als liefhebber van authentieke elementen moet je dit huis even overslaan”, laat Beitske weten op haar Instagram.
“Bij dit huis zijn net andere keuzes gemaakt dan normaal gesproken wordt gedaan”, vertelt Beitske.
Ook in dit huis zijn de glas- in lood ramen verdwenen, maar in plaats van zwarte kozijnen is hier gebruik gemaakt van een hout-look.
Dit huis is na de verbouwing met ruim 1 miljoen euro gestegen. 
Deze woning is onherkenbaar veranderd, volgens Beitske.