Spring naar de content
bron: branko de lang/anp

Van koe tot klant

Nederland is wereldwijd een belangrijke exporteur van kaas en zaden van veredelde gewassen. Hoe gaat dit proces in zijn werk, van de boer in Friesland tot de supermarkt in Valencia? Een reportage langs de hele keten. ‘Tegenwoordig moet alles crunchy zijn.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Mark Schalekamp

In 2019, het laatste ‘normale’ jaar, was de Nederlandse export goed voor een derde van het bruto binnenlands product, 272 miljard euro. In de EU leggen we het alleen af tegen Duitsland, mondiaal laten we ook China en de Verenigde Staten voorgaan. Wat exporteren we zoal? Op 1 in de toptien staan machines en onderdelen, gevolgd door metaalproducten, bloemen en sierteelt, dan gas, dan kunststoffen. Vlees op 6 en zuivel – wellicht lager dan verwacht – op plaats 8, maar waar in coronajaar 2020 de totale export stevig daalde, steeg die van kaas. Een ander succesnummer net buiten de toptien zijn zaaizaden, goed voor 3,1 miljard euro. Bijna veertig procent van de wereldhandel in zaden voor tuin- en akkerbouw is afkomstig uit Nederland.

Schitterende cijfers, waar we trots op mogen zijn: op het WK Export zijn we vierde. Hollandse producten vind je – net als Hollanders zelf – overal in de wereld overvloed, maar hoe komen ze daar? Welke weg bewandelt Hollands zaad? En hoe eindigt Friese melk als gesmolten kaas op een bocadillo in, laten we zeggen, Valencia? 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Onderwerpen