Spring naar de content
bron: pexels

Online marketing vaak struikelblok voor starters

Vijftig jaar geleden was er weinig keuze in hoe je met je lokaal bedrijf de aandacht moest krijgen. De plaatselijke courant was daarvoor bij uitstek het kanaal om jouw product aan te prijzen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Daarvoor betaalde je een vast tarief. Sinds de opkomst van het internet, radio en televisie zijn er enorm veel kanalen en mogelijkheden bijgekomen aan je product of dienstverlening onder de aandacht te brengen. Dat kan op betaalde of organische wijze. Een evenwichtige mix van beide kan binnen een online marketing strategie goede rendement opleveren.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Een uniek product en een mooie winkel zijn vaak het startpunt van een onderneming. Heb je een ondernemingsplan en marktonderzoek gedaan dan kan dat alles bij elkaar een goede basis voor een gezonde start zijn. Toch wordt nog vaak vergeten dat je niet alleen je fysieke concurrenten moet scannen maar ook de online aanwezigheid van partijen die misschien hetzelfde in jouw regio aanbieden. Bovendien zijn online webshops niet aan een bepaalde stad of regio gebonden omdat bestelde producten meestal overal in Nederland de volgende werkdag bezorgd worden. 

Als je vorig jaar met je bedrijf van start bent gegaan, hou er dan rekening mee dat je één van de velen bent. Ondanks de corona pandemie nam het aantal bedrijven in Nederland met maar liefst 120.521 toe. Die partijen proberen allemaal een stukje van de markt te veroveren. In totaal zijn er sinds 1 januari 2022 maar liefst 2.199.387 bedrijven actief in Nederland. Wil je je met jouw product onderscheiden dan is online zichtbaarheid een vereiste. Vaak beginnen starters vol goede moed aan de online marketing van hun bedrijf. Dit blijkt vaak een lastige klus, die aan het eind van de werkdag er nog even bij wordt gedaan. Online marketing is een gebied wat enorm snel veranderd door de steeds veranderende technologie en innovatieve mogelijkheden die het internet biedt. Heb je niet die parate kennis in huis, dan kun je beter je online marketing uitbesteden

Vindbaarheid

Na de opening van een kantoor of winkel gebeurt het regelmatig dat wanneer het nieuws er af is, het behoorlijk stil kan worden. Vaak wordt gedacht dat je met een mooie website automatisch massa’s kopers naar je online webshop trekt. Een snelle en mooie website kan natuurlijk nooit kwaad, maar dat is nog lang geen garantie dat je veel potentiële klanten naar je business trekt. Je bent afhankelijk van hoe goed je online gevonden wordt. Het vergt de nodige deskundigheid om het voor elkaar te krijgen dat je op de eerste pagina van Google naar boven komt. Een ondernemer heeft het vaak druk met het maken of aan de man brengen van zijn of haar product dat marketing niet altijd de juiste prioriteit krijgt. Budget vrijhouden voor een Online Marketing Bureau in Amsterdam zal uiteindelijk renderen in meer traffic naar je site en meer conversies.

SEO

Daarnaast is het altijd belangrijk dat je website SEO-proof is. Dat betekend dat de landingspagina’s van je website zodanig beschreven en ingedeeld zijn dat voor jou relevante zoekwoorden goed gepositioneerd zijn en goed door google gevonden worden. Je zult merken dat wanneer een online marketing bureau dit voor jou verzorgd de positieve resultaten niet achter zullen blijven.