
Op deze wijze proberen websites hoger in de zoekresultaten te komen
Hoe vaak maak jij gebruik van de zoekmachine, kijkend op weekbasis? De verwachting is dat het gebruik ervan de komende jaren verder toeneemt, in lijn met bijvoorbeeld het aantal aankopen die men online doet.
Richting 2027 zal zo’n veertig procent van de aankopen online gedaan worden door de gemiddelde Nederlandse consument. Het maakt het voor ondernemers cruciaal zich hierop voor te bereiden. Concreet betekent dit onder meer het verbeteren van de online vindbaarheid van een website. Hiertoe heeft een organisatie verschillende mogelijkheden. JG Webmarketing is een partij die ondernemers erbij helpt. In dit artikel zoomen we in op de factoren die meespelen bij het verbeteren van de posities van een website in de zoekmachine.
Abboneer op een lidmaadschap

HP/De Tijd heeft een gratis app
Ontvang dagelijks actuele achtergrond, opinie en inspiratie op het nieuws op uw smartphone of tablet. Lees de actuele columns van onze website, blader door de laatst verschenen nummers en krijg exclusief toegang tot eerdere edities.
Download de appZoekmachine optimalisatie kent verschillende pijlers
Bij de toepassing van zoekmachine optimalisatie dient met verschillende pijlers rekening te worden gehouden. Zo is het allereerst zaak om te achterhalen, welk pad een potentiële klant volgt om de website van een ondernemer te vinden. Het wordt ook wel een zoekwoordenonderzoek genoemd. De focus zou vervolgens moeten liggen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Er zijn diverse tools die helpen deze zoekwoorden te identificeren.
Verwerk zoekwoorden in de content op een website
Wanneer de belangrijkste en meest kansrijke zoekwoorden geïdentificeerd zijn, is het zaak deze in de content op een website te verwerken. Doe dit niet alleen door bestaande artikelen te verbeteren, maar ook door voor een continue stroom van nieuwe, frisse content te zorgen.
Bouw aan een linkprofiel voor de website
Richt je bij zoekmachine optimalisatie niet uitsluitend op factoren die direct invloed hebben op de eigen website. Het opbouwen van een linkprofiel is een typisch voorbeeld van een externe factor. Doel ervan is het creëren van een netwerk van websites, die een verwijzing in hun content hebben opgenomen naar jouw website. Des te meer verwijzingen naar jouw website, des te waardevoller moet deze zijn voor de gebruiker is hierbij de gedachte. Pas echter op; het toe laten voegen van verwijzingen op externe websites kan ook averechts werken. Dat geldt bijvoorbeeld voor verwijzingen vanaf websites die geen relevantie hebben voor de jouwe, of voor websites die zelf nauwelijks waarde hebben.
Technische optimalisatie van een eigen website
De derde pijler van zoekmachine optimalisatie is het technisch optimaliseren van een website. Zoekmachines kijken naar de gebruiksvriendelijkheid, waarvan de snelheid waarmee pagina’s geladen worden onderdeel uitmaakt. Het kan verleidelijk zijn een website van talloze extra functies te voorzien, middels de plug-ins en extensies die gratis te gebruiken zijn binnen een WordPress- of bijvoorbeeld Joomla-omgeving. Ze vertragen de website, wat de vindbaarheid ervan negatief kan beïnvloeden. Iets wat een positief effect heeft: een Content Delivery Network (CDN), of het standaard laten comprimeren van grote afbeeldingen.