Spring naar de content
bron: binckwerk

Wat kost een verkeersregelaar per uur en waarom is deze branche booming?

De branche der verkeersregelaars is booming, gezien de toenemende verkeersdrukte alsmede het pretpark dat Nederland vormt in met name de zomer: dan is er altijd en overal wel iets te doen, met de nodige toeloop tot gevolg.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Ook in de winter staat de evenementenagenda tegenwoordig vol. Die drukte zorgt voor werkgelegenheid. Wie een afwisselende bijbaan naast zijn huidige ZZP-werk zoekt, of wie überhaupt op zoek is naar een nieuwe uitdaging, kroont zich in drie dagen tot beroepsverkeersregelaar.

Zonder diploma aan de slag

Er zijn meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt dan menigeen zonder opleiding of papiertje zou denken. Werken zonder diploma is bijvoorbeeld bij het gerenommeerde bedrijf Binck geen vaste prik, maar er wordt wel bovengemiddeld veel ruimte en tijd voor vrijgemaakt om ook mensen zonder scholing aan de slag te krijgen. Dat is min of meer een plicht van een zichzelf respecterend uitzendbureau. De opleiding voor verkeersregelaar bestaat uit een theoriedag en twee praktijkdagen. Daarna geven de nieuwbakken verkeersregelaars aan op wat voor plekken ze graag ingezet worden, en volgt er idealiter snel een klus. Het ligt in de lijn der verwachting dat het populair werk wordt.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Welkome afwisseling met ander ZZP-werk

In 2022 bereikte de werkgelegenheid in Nederland zelfs een ongekend hoogtepunt. Het zou een goed georganiseerd land als het onze misstaan wanneer niet bij elk potje een dekseltje gevonden kan worden. Als verkeersregelaar bij evenementen bijvoorbeeld, werk dat steeds vaker beschikbaar is. Toegegeven: het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Er is wel eens een onwillige automobilist of een aangeschoten supporter. Maar voor veel mensen vormt zo’n onvoorspelbare wereld een prima contrast met het ZZP-werk dat ze in een onooglijk gebouwtje langs de ringweg uitvoeren. En over het algemeen staan evenementen voor vrolijkheid: men is een dagje uit en in het gros van de gevallen positief gestemd.

Kosten van een verkeersregelaar

Het maandsalaris van € 1500 euro per maand op basis van een 36-urige werkweek is gangbaar. Dat geldt dan voor beroepsverkeersregelaars die een driedaagse opleiding hebben voltooid. Deze is gratis voor degenen die zich aanmelden bij Binck. Bovendien kunnen ze zich verder bekwamen, bijvoorbeeld tot coördinator van een team van verkeersregelaars. Het salaris kan oplopen gezien de inflatie én omdat ‘s lands wildgroei aan evenementen bijkans niet meer te overzien is. Daarbij kan een december koopavond of -zondag zomaar een evenement op zich worden, waar professionals nodig zijn om het niet in een puinhoop te laten ontaarden. We sluiten maar wat graag aan in de drukte.

Beroemdheden spotten

Een festival als Lowlands, waarover op deze website jaarlijks allerlei nieuws en opinie wordt gepubliceerd, is een mooi voorbeeld van een zomers evenement waarbij verkeersregelaars genieten van hun werk. De welbekende donderdag file op de dijk, het gidsen van pendelbussen, het in goede banen leiden van fietsende bezoekers; een verkeersregelaar kan hier optimaal zijn ei kwijt. Vooral omdat de niet zelden vrolijk uitgedoste en immer uitgelaten festivalgangers voor een glimlach op het gezicht zorgen. De fortuinlijke verkeersregelaar die bij de backstage-ingang wordt geposteerd, kan ‘s avonds bij het eten vertellen welke beroemde artiesten hij naar hun parkeerplaats heeft gedirigeerd. Als de verkeersregelaar na werktijd tenminste niet mee is gegaan in het feestgedruis.

Braderieën en markten

Verkeersregelaar is een flexibel beroep, dat net zo goed op wat rustigere – of zo je wilt oubollige – gelegenheden noodzakelijk is. Op pakweg een jaarmarkt, braderie of familiefestival is het eveneens een drukte van belang. In de winter staat de evenementenbranche niet stil: kerstmarkten worden steeds populairder, net als winter kermissen. En als het vuurwerkverbod er ooit definitief komt, wordt ook Oud & Nieuw in menig stad een festijn inclusief vuurwerkshow. Tel daarbij op dat de winters minder streng worden in Nederland, zodat er wellicht ook meer animo komt voor openluchtconcerten zoals 3FM die voorheen wel eens organiseerde – denk aan de Glazen Huis-initiatieven, die bijvoorbeeld in Leiden en Haarlem voor massale toeloop zorgden. Deze beroepsgroep gaat het dus alleen maar drukker zal krijgen, en dat is goed nieuws voor de arbeidsmarkt.