Spring naar de content

Wat houdt SEO optimalisatie in? SEO optimalisatie uitgelegd

SEO optimalisatie is een term die je vast en zeker al voorbij hebt zien komen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Een groot deel van de bedrijven in Nederland zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de organische vindbaarheid, maar wat houdt dit nu precies in? In dit artikel leg ik de componenten van SEO optimalisatie uit en op welke manier dit impact heeft op jouw bedrijfsvoering.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO is een afkorting en staat (in het Engels) voor search engine optimization. Dit betekent in het Nederlands zoekmachine optimalisatie (de term zegt het al – optimalisatie voor SEO). Met SEO optimalisatie tracht je met een website hoger in Google te komen voor zoekopdrachten waarbij de zoeker laat zien dat hij of zij op zoek is naar jouw website. Hoe relevanter de zoekopdracht, des te hoger de conversie op je website zal zijn.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Een relevant voorbeeld is wanneer iemand zoekt naar SEO-specialist, sta ik bovenaan en verkrijg ik (hopelijk) de bezoeker naar mijn website. De zoeker heeft al laten zien dat hij of zij op zoek is naar een SEO-specialist, waardoor deze met name relevant is voor mijn bedrijf. De kans op een conversie is hiermee relatief hoog, waardoor ik als bedrijf maar al te graag bovenaan sta voor dit zoekwoord.

Wat zijn de componenten van SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie bevat verschillende grote componenten (3 in totaal). Dit zijn, technische SEO, SEO-content en linkbuilding (de autoriteit van de website). Deze componenten bij elkaar bevatten meer dan 200 punten waarvoor je een website kunt optimaliseren. Al deze punten dienen eenduidig te worden geoptimaliseerd voor een optimaal resultaat binnen de zoekresultaten. De drie hoofdcomponenten leg ik onderstaand uit.

Technische SEO beslaat alle technische zaken van de website, voornamelijk aan de achterkant van de website. Dit betekent onder andere de website snelheid, interne links op de pagina’s en de mobiele vriendelijkheid van de website. Al deze componenten bij elkaar wegen zwaar mee in de uiteindelijke gebruikservaring (dit is dan ook de reden waarom Google dit zo belangrijk vindt).

SEO-content is de verzamelnaam van alle teksten op een website die geschreven zijn met als doel hoger in Google te komen. Deze teksten moeten, ondanks dat deze voor de SEO optimalisatie worden geschreven, goed leesbaar zijn voor de bezoeker. Voor Google is de gebruikservaring met name van belang voor de uiteindelijke vindbaarheid van een website, neem dit dus grondig mee in het optimaliseren hiervan.

Linkbuilding is het proces van het verhogen van de autoriteit van de website. Door middel van kwalitatieve linkvermeldingen is het mogelijk om voor Google de autoriteit van een website te verhogen. Deze autoriteit fungeert als de symbolische motor van de posities binnen Google.

De combinatie telt voor de SEO-expert

Wanneer een SEO-expert aan de slag gaat met een traject, zal hij of zij altijd op zoek gaan naar de combinatie tussen deze elementen. Enkel aan de technische SEO werken zal een stuk minder uithalen voor de uiteindelijke posities dan wanneer de volledige combinatie wordt meegenomen in de SEO-strategie.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen

Sinds begin 2012 staat mijn professionele leven in het teken van SEO. In deze periode heb ik rollen vervuld als SEO-specialist bij een groot marketing bureau, interim lead SEO bij een webshop en internationaal SEO-specialist bij Acrylic One (gericht op Azië en Europa).

5 jaar geleden begon ik als SEO-freelancer voor verschillende organisaties. Sinds dit moment help ik het MKB, MKB+ en A-merken met hogere organische posities in Google.