Spring naar de content
bron: anp

Ontregelend? Gevaarlijk? Kunst moet sussend en veilig zijn!

Tefaf-directeur Bart Drenth moest wijken omdat hij meningen heeft, Gene Hackman mag niet meer schelden in The French Connection, uitgevers nemen sensitivity readers in dienst en het Stedelijk Museum legt zich toe op inclusieve minderheidskunst. Waar is de tijd dat kunst 'gevaarlijk' en 'ondermijnend' moest zijn?, vraagt Jan Kuitenbrouwer zich af. 'Het is niet meer de toeschouwer die geschokt de handen heft en het gelaat afwendt, maar de kunst zelf.'

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Kuitenbrouwer

Een van de ambities van moderne kunst was om te ‘ontregelen’. De kunstenaar was niet alleen meer iemand met een talent tot uitbeelden, maar ook een denker, een provocateur, een maatschappijcriticus. Moderne kunst moest niet alleen behagen, maar ons ook aan het denken zetten. Taboes doorbreken, 'ontregelen', 'choqueren', ‘subversief’ zijn.

'Gevaarlijk'- ik hoor het Joost Zwagerman nog zeggen, als je met hem een galerie bezocht.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap