Cashen op zondag

Dagbladen worden zomers dunner – maar niet goedkoper. De Telegraaf spande gisteren de kroon. Met een flinterdun krantje, met een verkoopprijs van 2,40 euro.

‘Komkommertijd’ wordt het genoemd: de periode in de zomer waarin voor de media gewoonlijk weinig nieuws te berichten valt. Kranten passen zich daar bij aan en worden zomers altijd aanzienlijk dunner. Maar die veel dunnere krant blijft tijdens het komkommerseizoen wel gewoon even duur. Met name de lezers van De Telegraaf op zondag worden op die wijze gedupeerd. Want rekent u maar mee:

Wie afgelopen zaterdag een los exemplaar van De Telegraaf kocht, betaalde daarvoor het gebruikelijke bedrag van 2,40 euro. In ruil daarvoor kreeg u een krant van vijftig pagina’s, een tv-bijlage op tabloidformaat (zestien pagina’s) en het kleurenmagazine Vrouw (48 pagina’s). Als we dat hele pakket omrekenen naar het ‘gewone’, grote krantenformaat, komen we uit op zeventig pagina’s en een paginaprijs van 3,4 eurocent.

Maar dan De Telegraaf op zondag. Die telde gister slechts veertig tabloidpagina’s, maar kostte eveneens  2,40 euro. Omgerekend naar groot formaat komt dat neer op een paginaprijs van maar liefst twaalf eurocent, bijna vier keer zo veel als op zaterdag.

Geluk bij een ongeluk, althans voor De Telegraaf: op de Dag des Heeren nemen alle andere landelijke kranten de zondagsrust in acht, óók de gratis dagbladen Metro, Spits en De Pers. En dus is het tevens de ideale dag om weinig nieuwswaar voor véél geld te bieden.

Roelof Bouwman